Umeås kommunstyrelses planeringsutskott anser att sträckan mellan Brännland och Klockarbäcken bör vara först ut när kommande trafiksäkerhetsåtgärder genomförs på E12. Detta efter att Trafikverket efterfrågat kommunens syn på vilka delsträckor som bör prioriteras.
– Det här är en viktig prioritering för att öka trafiksäkerheten och möta den växande trafikbelastningen i området. Vi ser också att åtgärder efter denna sträcka stärker tillgängligheten till Klockarbäcken, som är ett växande verksamhetsområde, säger Janet Ågren, ordförande i kommunstyrelsens planeringsutskott.
E12 är en viktig öst-västlig transportled i Umeå kommun som ingår i det transeuropeiska transportnätverket TEN-T och förbinder Vasa i Finland med Mo i Rana i Norge. Vägen har också stor betydelse som pendlingstråk inom Umeåregionen. Trots detta finns brister i både trafiksäkerhet och framkomlighet längs flera delsträckor.
Två sträckor är aktuella för åtgärder:
- Brännland–Klockarbäcken – vägen är smal, saknar vägren och har hög trafikmängd.
- Alvik–Obbola – vägen är bredare men har lägre trafikflöde och används av långsamgående fordon, cyklister och gångtrafikanter.
Stadsledningskontoret bedömer att Brännland–Klockarbäcken bör prioriteras, bland annat på grund av den ökande trafiken till handelsområdet Klockarbäcken och den bristande vägbredden som försvårar omkörningar.
Trots prioriteringen av Brännland–Klockarbäcken betonar planeringsutskottet behovet av åtgärder även på sträckan Alvik–Obbola. Den ökande trafiken till Umeå hamn och behovet av gång- och cykelvägar gör att även denna sträcka bör lyftas i framtida planering.
– E12 är en strategisk pulsåder för både regional och internationell trafik i Umeå kommun. Vi behöver åtgärder på båda de aktuella sträckorna, men det är helt rätt att först förbättra den mest belastade och mest eftersatta sträckan, säger kommunalrådet Anders Ågren.
Vägplaner för båda sträckorna är under framtagande, och kommunen kommer att fortsätta driva frågan i arbetet med den nya nationella transportplanen, som väntas gå ut på remiss hösten 2025.
Källa: Umeå kommun