Sex av Europas ledande operatörer av tankstationer för vätgas har bildat H2 Infrastructure Alliance, för att samordna och öka takten för utbyggnad av vätgasstationer samt fordonslanseringar fram till 2028. Alliansen uppmanar fordonstillverkare att påskynda utrullningen av vätgasfordon med ett bredare modellutbud.
– Tankinfrastrukturen byggs ut i snabb takt och skapar ett sammanhängande europeiskt nätverk av vätgasstationer, vilket ger fordonstillverkarna trygghet att öka lanserings- och produktionstakten för vätgasfordon. På sikt leder det till minskade kostnader, både vad gäller fordonen och vätgasen, säger Kamilla Björkman, vd för Hydri som är en del av H2 Infrastructure Alliance.
Alliansen består av aktörer från flera europeiska länder – Hydri (Sverige), TEAL Mobility (Frankrike), Fountain Fuel (Nederländerna), H2 MOBILITY (Tyskland), Virya Energy (Belgien) och HYmpulsion (Frankrike). Tillsammans driver bolagen 92 vätgasstationer för både lätta och tunga fordon, med ytterligare 39 storskaliga stationer planerade till 2028, vilket räcker för att tanka över 1 800 lastbilar per dag.
"Genom alliansen skapar vi ännu bättre förutsättningar att snabbt ställa om transportsektorn i hela Europa", säger Kamilla Björkman.
Medlemmarna har dialog med ledande fordonstillverkare om hur omställningen till vätgasdrivna fordon kan påskyndas. Ett viktigt budskap är att vätgas som drivmedel kompletterar batterielektriska fordon och att båda teknikerna behövs för att möta olika kundbehov. Vätgasen är särskilt viktig där begränsad elnätskapacitet hindrar etablering av snabb laddinfrastruktur.
– Hydri strävar efter att göra det möjligt att bryta fossilberoendet för de tunga transporter som är svårast att elektrifiera. Med vårt nätverk av tankstationer täcker vi Sveriges mest transportintensiva korridorer, vilket innebär att vätgasdrivna fordon faktiskt kan börja rulla på svenska vägar, säger Kamilla Björkman.
Alliansen jämför utrullningen av vätgasfordon och tankstationer med hur utbyggnaden av mobiltelefonnät drev den snabba ökningen av mobilanvändning i början av 2000-talet. För att bryta dödläget behövde mobilmasterna byggas ut först. Med god täckning i mobilnätet skapades förutsättningarna för en kraftigt ökad mobilanvändning. Det ledde till fler och bättre mobilmaster – och senare till tekniksprång som 5G-näten. Med många master, många användare och höga nyttjandegrader sjönk systemets totalkostnad.