Sjöfartsverket och Göteborgs Hamn avbryter den gemensamma upphandlingen av muddringsarbeten inom projekt Skandiaporten. Anledningen är att de inkomna anbuden överstiger de budgeterade kostnaderna för den statligt finansierade delen av projektet.
– Vi har beslutat att avbryta upphandlingen inom Projekt Skandiaporten, eftersom de inkomna anbuden är betydligt högre än vad budgeten medger. Skandiaporten är en viktig och nödvändig satsning för att säkra konkurrenskraftiga transporter för näringslivet och vi ser fram emot att genomföra projektet. Tillsammans med Göteborgs Hamn AB och i dialog med entreprenörer vidtar vi nu åtgärder för att så snart som möjligt komma i gång igen med ny upphandling. Ambitionen är fortsatt att kunna trafikera den nya farleden och kajen under 2028, säger Joel Smith, infrastrukturdirektör på Sjöfartsverket.
Ny uppdelning av entreprenaden
Just nu genomförs en analys av upphandlingens resultat för att säkerställa att möjliga kostnadsreduceringar kan uppnås, utan att kompromissa med de fastställda effektmålen. Dessutom kommer myndigheten och hamnbolaget att dela upp entreprenaden i två delar vilka handlas upp separat. Till att börja med kommer Göteborgs Hamn att påbörja upphandling för muddringsarbetet närmast kaj (cirka 5 procent av den totala muddringen), vilket planeras genomföras under perioden augusti 2026 till maj 2027. Därefter kommer myndigheten att utföra övriga muddringsarbeten, med ambitionen att påbörja arbetena 2027.
– Framåt är det viktigt för Göteborgs Hamn AB att hålla den ursprungliga tidplanen för kajförstärkningarna och muddringen närmast kaj, och det ska vi göra. Därför planerar vi nu en separat upphandling som publiceras i november. Allt för att säkerställa att arbetet kan fortsätta enligt plan, säger Jan Andersson, projektledare på Göteborgs Hamn AB.
Bakgrund: Skandiaporten
Projekt Skandiaporten är tänkt att säkra Göteborgs framtida kapacitet att ta emot världens största fartyg och därmed trygga svensk export och import. Göteborgs hamn är i dag den enda i landet som kan ta emot de största fartygen, men farledens djup begränsar fortfarande kapaciteten.
Projektet drivs gemensamt av Sjöfartsverket, Trafikverket och Göteborgs Hamn AB.