Trafikverket sparar 300 miljoner i Lärjeprojekt

Ytan där uppställningsspåret byggs. Foto: Trafikverket
Ytan där uppställningsspåret byggs. Foto: Trafikverket

Genom tidiga tester och optimeringar har Trafikverket lyckats minska kostnaderna med omkring 300 miljoner kronor i projektet för uppställningsspår i Lärje. Arbetet har också bidragit till minskad klimatpåverkan. Produktionen i entreprenaden löper enligt plan och erfarenheterna väntas bana väg för liknande metoder i framtida infrastruktursatsningar.

Tidiga tester gav nya lösningar
Redan 2023 genomfördes provytor med KC- och MC-pelare i arbetsområdet. Syftet var att jämföra den ursprungliga lösningen med traditionell pålning. Resultatet visade att pelarna uppfyllde hållfasthetskraven utan extra åtgärder, vilket gjorde att kostsam pålning kunde undvikas.

– Det gav oss förutsättningar att minska ett stort antal pålar och därmed också spara stora belopp, säger Terese Löfgren, projektledare på Trafikverket.

Optimeringar i projekteringen
Utöver markförstärkningen har spårlängden kortats, två växlar tagits bort och ersatts med en kryssväxel. Dessa justeringar har bidragit till ytterligare besparingar och minskad materialanvändning.

Bygger vidare på erfarenheter
Liknande arbetssätt har använts i tidigare projekt, exempelvis Olskroken planskildhet, där mängden kalkcement i KC-pelare reducerades utan att påverka kvaliteten.

– När vi vågar testa och utmana etablerade metoder skapar vi både klimatvinster och lägre kostnader, säger Terese Löfgren.

Genom tidiga tester och optimeringar i projekteringen har Trafikverket lyckats sänka kostnaderna med omkring 300 miljoner kronor i 2025 års prisnivå. Trafikverket



Resultat hittills
• Produktion och byggnation följer tidplan
• Minskning av pålar har sparat cirka 200 miljoner kronor
• Två växlar har ersatts med en kryssväxel
• Minskad materialanvändning ger lägre klimatpåverkan

Metod för framtida projekt
Erfarenheterna från Lärje visar att KC- och MC-metoderna är tillförlitliga alternativ när markförhållandena är lämpliga. Kombinationen av teknisk anpassning, tidiga tester och optimeringar i planeringen pekar mot effektivare och mer hållbara infrastrukturlösningar.

Fakta: KC- och MC-pelare
KC-pelare (kalkcementpelare) förstärker mark genom att kalk och cement blandas i jorden.
MC-pelare (massiv cement) skapas genom att en stabiliserande massa fylls i marken och härdar till en bärande pelare. Båda metoderna används för att förstärka mjuka jordar så att de klarar tunga anläggningar som järnväg.

Källa: Trafikverket