Norrbotniabanan tar form – detta väntar Skellefteåborna

Trafikverket har fastställt den linje som ska ligga till grund för den fortsatta planeringen mellan Skellefteå Degerbyn och länsgränsen mot Norrbotten. Foto: Trafikverket
Trafikverket har fastställt den linje som ska ligga till grund för den fortsatta planeringen mellan Skellefteå Degerbyn och länsgränsen mot Norrbotten. Foto: Trafikverket

Trafikverket har beslutat vilken linje som ska ligga till grund för den fortsatta planeringen av Norrbotniabanan mellan Skellefteå Degerbyn och länsgränsen Västerbotten/Norrbotten. Förslaget är en kombination av tidigare alternativ och sträckningen går via bland annat Ersmark, Frostkåge, Ostvik, Byske och Åkroken innan den når länsgränsen.

Kombinerad lösning

I februari presenterades tre olika förslag på linjedragning vid samråd. Efter synpunkter från boende, organisationer och andra berörda har Trafikverket nu valt att gå vidare med en kombination av de tre alternativen.

– Vi bedömer att det här förslaget uppfyller projektets mål bäst genom att skapa smidigare transporter, tryggare trafiklösningar och till minsta olägenhet för miljö och människa, säger Sofia Jonsson, projektledare vid Norrbotniabanan.

Vidare utredning

Nästa steg är att ta fram ett mer detaljerat förslag för hur järnvägen ska byggas. Arbetet omfattar bland annat frågor om buller, dragning av vägar och lösningar för passager över och under järnvägen.

– Även om det är en stor milstolpe att vi tagit fram den linje som vi nu förordar och kommer att arbeta vidare med, så återstår mycket arbete innan vi med säkerhet vet hur järnvägen ska utformas på alla delar av den här sträckan. Det är först nu vi kommer att utreda i detalj hur vi ska lösa passager under och över järnvägen, hur vi ska dra om vägar som påverkas, hur bullerpåverkan kommer att bli, samt vilka bulleråtgärder som kan bli aktuella, säger Sofia.

Ett planförslag ska presenteras vid nytt samråd 2027. Innan dess tas en miljökonsekvensbeskrivning fram, som måste godkännas av Länsstyrelsen. Målsättningen är att granskningen ska kunna inledas i slutet av 2028.

Föreslagen linje mellan Degerbyn och länsgränsen Västerbotten/Norrbotten. Karta: Trafikverket/Lantmäteriet

Kort sammanfattning av alla delsträckor:

Utfarten Skellefteå
Vid utfarten från Skellefteå följer linjen den befintliga järnvägen genom Degerbyns industriområde och passerar söder om Brönet. Därefter svänger den norrut över odlingsmarker och väg 95 mot tunnelmynningen. Sträckningen minskar behovet av kostsamma infrastrukturåtgärder och öppnar för bebyggelseutveckling i västra Skellefteå.

Utfarten Skellefteå. Linjen följer befintlig järnväg genom Degerbyns industriområde, passerar Brönet och väg 95, vilket minskar kostsamma åtgärder och möjliggör bebyggelseutveckling. Bild: Trafikverket

Brattmyran–Ersmark 
Sträckningen går genom en tre kilometer lång tunnel som mynnar ut söder om Ersmark.

Vid Brattmyran går den förordade linje in i en cirka tre kilometer lång tunnel. I norr mynnar den ut strax söder om Ersmark. Bild: Trafikverket
Linjen dras cirka 500 meter öster om Ersmark, förbi Storängesberget, med mindre påverkan på boendemiljön och bättre grundförhållanden. Bild: Trafikverket

Förbi Ersmark
Järnvägen dras cirka 500 meter öster om bebyggelsen och bedöms ge mindre påverkan på boendemiljön.

Frostkåge–Björkhammar
Linjen passerar berg och odlingsmarker med begränsad påverkan på landskapsbilden och korsar E4 vid Björkhammar med en gemensam järnvägsbro.

Björkhammar–Byske
Sträckningen går genom skogs- och myrmarker, vilket minskar intrång i områden med höga naturvärden.

Genom Byske
Järnvägen korsar Byskeälven med bro och en ny regionaltågsstation planeras på norra sidan av älven.

Norr om Byske
Linjen anpassas för att undvika intrång i vattenskyddsområdet vid Vitsjön och för att skydda grundvattnet. Vid Åbyälven byggs en kort bro utan stöd i älven.

Mellan Björkhammar och Byske går den föreslagna linjen genom skogs- och myrmarker och det innebär att områden med höga naturvärden kan minimeras. Bild: Trafikverket
Genom Byske. Linjen passerar över det tidigare Gullringshusområdet och korsar Byskeälven med bro. På norra sidan byggs en regionaltågsstation, vilket minskar påverkan på Storgatan och E4. Bild: Trafikverket
Norr om Byske passerar linjen vid Vitsjön utan intrång i vattenskyddsområdet och anpassas för att skydda grundvattennivåerna. Vid Åbyälven byggs en kort bro utan stöd i älven, och norrut dras sträckningen genom skogs- och myrmarker.

Öppet hus i november

I november planeras ett öppet hus i Skellefteå där allmänheten får möjlighet att ställa frågor om Norrbotniabanan och den föreslagna linjen.

Källa: Trafikverket