Jönköping planerar ny strategi för framtidens trafik

Jönköping är på väg mot en ny trafikstrategi. Foto: Jönköpings kommun
Jönköping är på väg mot en ny trafikstrategi. Foto: Jönköpings kommun

Jönköpings kommun har tagit fram ett nytt förslag till trafikstrategi med fokus på effektivitet och hållbarhet. Strategin innehåller mål för minskat bilresande och ökat resande med gång, cykel och kollektivtrafik. Under remisstiden, som pågår till den 31 augusti 2025, kan både myndigheter och invånare lämna synpunkter.

Jönköping har en viktig roll som regional huvudort och logistisk knutpunkt. För att möta framtidens krav föreslår kommunen ett trafiksystem som ska underlätta resor för invånare, besökare och samhällsviktiga transporter.

– Vi ser positivt på att arbetet med trafikstrategin för Jönköpings kommun går framåt, eftersom den blir en viktig del av kommunens stadsutveckling när vi blir fler invånare som ska samsas om ytorna, säger Mona Forsberg, kommunalråd.

Strategin syftar till att öka andelen resor med gång, cykel och kollektivtrafik. Biltrafiken ska minska, även när staden växer. Målet delas in i tre geografiska områden: den regionala kärnan, den centrala tätorten samt övriga tätorter och landsbygd.

Trafikstrategin bygger på fem hållbarhetsprinciper: tillgänglighet, hälsa, trygghet och säkerhet, miljö och klimat samt jämställdhet och jämlikhet. Dessa ska vägleda kommunens arbete med trafiksystemet.

Olika perspektiv har påverkat innehållet

Arbetet med strategin startade hösten 2022. Underlaget utgår från en nulägesanalys samt kommunens övergripande mål och planer.

– I arbetsprocessen har vi även haft stöd från både politiska grupper, tjänstepersoner och specialister inom områden som parkering, gods- och kollektivtrafik. Vi har också tagit del av invånarnas resvanor i dialoger och undersökningar. Genom att samla in erfarenheter från olika grupper har trafikstrategin fått en bred grund. säger Melva Södergård, trafikplanerare.

Fokus på skillnader i olika delar av kommunen

Trafikstrategin ska anpassas till de varierande förutsättningarna mellan landsbygd och central tätort. Tillgängligheten ska förbättras överallt, men störst förändringar krävs i centrala områden där fler kan välja bort bilen.

– Vi vet att möjligheterna att resa varierar beroende på var du bor och arbetar. Även om vi vill öka gång-, cykel-, och kollektivtrafik, vet vi att bilen kommer att vara fortsatt viktig för vissa grupper och i vissa områden, säger Mona Forsberg, (S).

För att genomföra strategin krävs konkreta insatser. Dessa ska formuleras i handlingsplaner som uppdateras regelbundet. Exempel på insatsområden är framkomlighet, parkering, skolvägar, stadsmiljö samt gång-, cykel- och kollektivtrafik.

Källa: Jönköpings kommun