SKRs svar på Trafikverkets inriktningsunderlag inför den nationella transportinfrastruktursplanen

Trafikverkets inriktningsunderlag beskriver bland annat olika inriktningar utifrån regeringens direktiv, konsekvenser för infrastrukturen, förslag på fördelning av ekonomiska medel och grad av måluppfyllelse för de transportpolitiska målen. Foto: marilia bognandi unsplash

Styrelsen för Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har lämnat sina synpunkter till regeringen angående Trafikverkets förslag till riktlinjer för den kommande nationella planen för transportinfrastruktur under perioden 2026-2037.

– Underhåll är viktigt, men vi behöver även investera i ny infrastruktur för en hållbar framtid. Därför bör regeringen överväga att utöka de ekonomiska ramarna med minst 20 procent. Detta i kombination med en stärkt kostnadskontroll så att vi får ut maximal nytta för hela samhället, säger Anders Henriksson, ordförande för Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).

För att effektivare uppfylla de lokala och regionala målen anser Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) att det är viktigt att öka kommuners och regioners inflytande både i planeringsprocessen och vid genomförandet av åtgärder.

– Kommuners och regioners inflytande behöver öka så att prioriteringar inom transportsystemet verkligen gör skillnad och bidrar till ett mer hållbart samhälle. säger Anders Henriksson.

Grön omställning kräver en stark stat med ansvar. De gröna investeringarna som pågår kräver snabbare planering och byggande av infrastruktur. Långsiktiga planeringsförutsättningar är också nödvändiga för att undvika förändringar i infrastruktursriktningen mellan olika regeringar, menar SKR.

– Kommuner och regioner satsar stort. Men de kan inte stå för hela risken. Staten har ett stort ansvar att möta upp med resurser till nödvändig infrastruktur, säger Anders Henriksson.

SKR:s yttrande:

  • Att anslagsfinansieringen behöver kompletteras med andra finansieringslösningar för att möta framtidens behov inom transportsystemet. Det är även angeläget att dra nytta av de finansieringsmöjligheter som finns via EU.
  • Processen att ta fram nya planer upplevs som onödigt resurskrävande. Det finns potential att spara både tid och pengar genom att se över arbetssättet.
  • Att länsplanernas ramar behöver öka kraftigt.
  • Att transportinfrastrukturplaneringen bör präglas av ett tydligt stråkperspektiv tillsammans med en tydlig internationell utblick.
  • Att regionala och lokala mål behöver beaktas mer och att det behövs särskilda satsningar för att stödja kommuners och regioners arbete med att etablera ett mer hållbart transportsystem.

b
Anders Henriksson, ordförande för Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Foto: SKR

Källa: SKR