Bostadsrättsföreningen Tegelviken framtidssäkrar laddinfrastrukturen

Bostadsrättsföreningeb Tegelviken i Kalmar framtidssäkrar genom att investera i laddstationer för samtliga parkeringsplatser. Foto: Elektroskandia

I många bostadsrättsföreningar funderar man  över för att investera i laddstationer. På bostadsrättsföreningeb Tegelviken i Kalmar framtidssäkrade man genom att investera i laddstationer för samtliga parkeringsplatser. Tegelviken bildades 2017 och består av tre bostadshus med totalt 30 lägenheter.

– Hela diskussionen kring laddstationer började med att vi fick frågan från en i föreningen om hur man fick ladda sin elbil. Var det till exempel möjligt att hänga en förlängningssladd från balkongen ner till p-platsen? Alla lägenheter har sin speciella parkeringsplats i anslutning till huset de bor i, men vi ville inte ha en massa sladdar kors och tvärs vid husen och dessutom klarar inte vanliga eluttag laddning under flera timmar. Vi förstod att vi måste hitta en bättre lösning, säger Jonas Hagström ordförande i föreningen.

– När vi gick igenom intresset så ville några i föreningen ha laddstationer och andra inte. Vi såg då riskerna med att bara sätta upp några stycken. Då kanske en del ångrar sig i framtiden och vill helt plötsligt ha laddmöjlighet. Då är det risk för att det blir olika laddstationer, med olika prestanda, administrationslösningar etc. och om de köpt den själva ska de då ta med sig den när de flyttar? Vi tog därför beslutet att förse alla parkeringsplatser med laddstationer, som ägs av föreningen och lägenhetsinnehavaren får betala en startpeng när man vill kunna börja ladda.

Föreningen kontaktade LR-Installation som lämnade olika alternativ på laddlösningar. LR-Installation föreslog laddstationen Charge Amps Aura, med vilken man kan ladda två bilar samtidigt med upp till 22 kW per uttag, kompletterat med effektvakten Amp Guard som optimerar laddningen mot övriga belastningar i fastigheten utan att säkringar löser ut.

– Aura är en gedigen och robust laddstation med inbyggda jordfelsbrytare och säkringar. En stor fördel här var också att vi kunde gå in med en 16-kvadrats kabel i laddaren. Vi har använt olika fabrikat av laddstationer tidigare men fastnat för Auran till offentliga ställen, säger Martin Thuresson.

LR-Installation satte också upp en 4G-router vid undercentralen och byggde upp ett wifi-nätverk över hela parkeringsområdet. Detta var den bästa lösningen då hus och p-platser ligger lite utspridda. Totalt är det 30 lägenhetsplatser och en gästplats.

– Vi har haft igång anläggningen sen i december och är mycket nöjda. Vi kan enkelt administrera systemet själva. Av säkerhetsskäl, för att undvika felaktigt nyttjande, använder de som har laddplats sitt RFID-kort för att ladda. Även gästplatsen är öppen för de med aktiverad laddbox. Av 31 platser är idag sju aktiverade, så fler har skaffat elbil sen vi startade projektet.