Kiruna Airport får distansledd flygtrafikledning

Flygtrafiken vid Kiruna Airport leds från Arlanda och LFVs nya kontrollcentral för distansledd flygtrafikledning. Foto: Swedavia

Kiruna Airport är först ut av Swedavias flygplatser att övergå till flygledning på distans. Nu leds flygtrafiken vid flygplatsen från Arlanda och LFVs nya kontrollcentral för distansledd flygtrafikledning.

- Det är naturligtvis glädjande att vi efter ett mångårigt intensivt arbete tillsammans med LFV nu tar det första steget till distansledd flygtrafikledning vid våra flygplatser. Driftsättningen vid Kiruna Airport är en milstolpe i Swedavias strategi för digitalisering och innovation och arbetet med att utveckla framtidens flygplatser i linje med vårt tillgänglighetsuppdrag, säger Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef på Swedavia.

Flygledningssystemet är sedan tidigare i bruk både i Sverige och internationellt. Så sent som för en månad sedan gick London-flygplatsen London City Airport över till distansledd flygtrafikledning.

Det nya flygledningssystemet vid Kiruna Airport har utvecklats av Saab och omfattar 14 kameror, som ger en 360-gradig bild av flygplatsen och dess omgivning och ersätter alltså det nuvarande flygledartornet vid Kiruna Airport.

– En av de största fördelarna vi ser med övergången till distansledd flygtrafikledning är att tekniken kommer underlätta för oss att säkra vår beredskap med ambulansflyg under dygnets alla timmar men kommer även att underlätta för vårt tillgänglighetsuppdrag med den reguljära passagerartrafiken, säger Andreas Fredriksson, flygplatschef Kiruna Airport på Swedavia.