Ett av de första begreppen som myntades var Peak Oil, sedan kom Peak Car. På Hållbara transporter diskuterades möjligheten för Peak Transport. En utredning av Trafikverket visar att om Sverige vill nå sina klimatmål måste godstransporterna minska.
Nätverk för transport och miljö (NTM) jobbar med ett förbättringsarbete – ett arbete för att hjälpa transportindustrin bland annat att mäta sina utsläpp och ge tips om vad man kan göra för att minska på dem.
– Vårt förbättringsarbete fokuserar på tre punkter, införa ny teknik, effektivisera och efterfrågestyrning – och det är här Peak Transport kommer in, säger Magnus Swahn, moderator från NTM. Peak Transport handlar bland annat om hur vi kan öka fyllnadsgraden i transporten, att vi ska tillämpa mer trängselskatter i trafiken, använda oss av mer HTC-teknologi, och arbeta med framdrivning – vi måste använda mer biobränslen.
Effektivisera godstransporterna
Jonas Åkerman från KTH:s miljöstrategiska analysavdelning diskuterar olika möjliga framtida vägar för att effektivisera godstransporter.
– Det vi kan påverka mest är långväga transporter. Både genom att utnyttja den infrastruktur som finns genom att bygga bredare, tyngre och längre tåg, men också genom att bygga ut järnvägsnätet. En annan lösning är också att flytta över luftburen transport till tåg och fartyg. Svårigheterna med intermodala transporter är att de kräver mer aktörer och ställer högre krav. För att överhuvudtaget åstadkomma detta måste vi ha tuffare regler och jobba tillsammans med EU, vilket inte blir en lätt övergångsperiod på en avreglerad marknad.
Trafikverket
Håkan Johansson, nationell samordnare för klimatfrågor från Trafikverket tror inte att Sverige kommer kunna nå sina klimatmål till 2030 med endast ny teknik.
– Det räcker inte, vi måste kolla på vad som är långsiktigt hållbart – till exempel standardiserade lösningar. Genom transportpolitiska mål kan vi åstadkomma något, det behövs åtgärder och styrmedel som leder till ett mer transportsnålt samhälle.
Han menar också att vi måste jobba med att minska konsumtionen – genom att minska konsumtionen kommer också transporterna att minska.
– Vi behöver stimulera en samhällsomställning där vi inte konsumerar lika mycket, skapa effektivare transporter och använda oss helt av fossilfria drivmedel till 2040.
Disruptiv innovation
Kaj Török från Futerra är inne på samma spår som Håkan Johansson.
– Vi behöver innovationer som skapar nya marknader eller sätter gamla i gungning, det vill säga disruptiv innovation som står för nya idéer. Kanske vi i framtiden kommer att köpa mer tjänster än materiella ting – istället för att köpa en borrmaskin så köper vi tjänsten av någon som kommer och borrar ett hål. Detta kan leda till dematerialisering, och sådana lösningar vill jag se mer av i transportbranschen.