Branschen möttes på Persontrafik 2010

Foto: Christer Wiik
Foto: Christer Wiik
Foto: Christer Wiik
Foto: Christer Wiik
Foto: Christer Wiik
Foto: Christer Wiik

Drygt 6 600 personer besökte i år Nordens största mässa för kollektivtrafiksektorn, Persontrafik 2010. Arrangemanget, som i år inhystes i Stockholmsmässan i slutet av oktober, genomfördes i god samverkansanda, då branschen nu tar ett gemensamt helhetsgrepp över transportslagen i syfte att förbättra kollektivtrafiken i stort.

Persontrafik är norra Europas enda renodlade mässa för alla aktörer inom kollektivtrafikbranschen. Bakom arrangemanget står Svenska Bussbranschens Riksförbund, Svensk Kollektivtrafik, Svenska Taxiförbundet, Sveriges Kommuner och Landsting samt branschföreningen Tågoperatörerna.

Intresset för Persontrafik var i år stort med nära 30 procent flera besökare än i fjol och med 1 300 anmälda seminariedeltagare samt 180 utställare överträffade man därmed 2008 års mässa med råge.

 

Trafikpolitisk debatt

Persontrafik 2010 inleddes med en trafikpolitisk debatt mellan ledamöter från Riksdagens trafikutskott. Dess ordförande, den socialdemokratiska riksdagsmannen Anders Ygeman är kritisk till nuvarande järnvägspolitik och presenterade ett åtgärdsprogram för att få tågen avgå i tid. Underhållsfrågan var här central och inför vintern behövs nu nya snöplogslok, avisningsanläggningar, förbättrade beredskapsplaner och ökad nationell samordning, hävdade Ygeman som också lyfte fram behovet av nya kapacitetshöjande investeringar för den svenska järnvägen, däribland höghastighetsbanan Ostlänken mellan Stockholm och Linköping, med föreslagen byggstart redan år 2014.

 

Vinterutredning

Just vinterproblematiken var ett ämne som togs upp av flera aktörer. Under vintern 2009/2010 drabbades det svenska järnvägssystemet som bekant av stora störningar. Den direkta anledningen var stora nederbördsmängder i form av snö vilket, i kombination med sträng kyla och fukt, resulterade i försenade och inställda tåg. Störningarna pågick under ovanligt lång tid och fick betydande konsekvenser för resenärer och transportköpare. Såväl pendel - som fjärrtrafik och godstrafik i framför allt södra och mellersta Sverige drabbades hårt. Den 18 mars 2010 tillsatte regeringen därför en utredning för att utreda den samlade hanteringen av vinterns störningar i järnvägstrafiken och ge förslag till åtgärder för att förbättra beredskapen inom transportsystemet som helhet vid liknande väderrelaterade situationer.

Utredningsansvarige, Per Unckel, presenterade sin rapport på Persontrafik. Bland annat så framgick att underhållsinsatserna behöver förstärkas avseende såväl järnvägsinfrastruktur som järnvägsfordon. Men det påpekades också att infrastrukturen inte bara har stor andel enkelspår och begränsad redundans, utan den är också sliten. En indikation på det är att det avhjälpande underhållet har tenderat att öka i förhållande till det förebyggande underhållet. Enligt utredningen måste även anslagen till järnvägen öka om mål och ambitioner med järnvägssystemet ska kunna förverkligas.

 

Jernhusen och SJ förstärker

Flera inblandade aktörer försöker nu dra sitt strå till stacken. Bland annat så förstärker Jernhusen underhållskapaciteten genom att fortsätta öppna nya underhållsdepåer med avisningsfunktioner runt om i landet. Nyligen invigdes en ny, modern, depå i Raus, utanför Helsingborg. Kommande underhållsdepåer med avisningsanläggningar projekteras i även Linköping och Hässleholm.  Jernhusen gör också betydande investeringar i befintliga underhållsdepåer i samarbete med tågoperatörerna, däribland i Hagalund i Stockholm och Olskroken i Göteborg där kapaciteten utökas. I Hagalund invigs bland annat en ny saneringshall efter nyår.

- Vår erfarenhet av senaste vintern är att vinterhållningen fungerat bra på de platser där det varit ett samlat ansvar för både spår och depåfastigheter. Som en direkt följd av detta har Jernhusen ansökt om att få full rådighet över spår och bli spårförvaltare i Hagalund. Tillsammans med Trafikverket genomför vi dessutom en gemensam upphandling av snöröjning/snöberedskap för Depå Hagalund. 

Även SJ går på högvarv för att gå i mål med åtgärdsprogrammet inför vintern. Det handlar bland annat om vintersäkrade fordon, ökad verkstadskapacitet, förebyggande avisningsbehandling, ny kundgrupp för bättre information och service till resenärerna samt förberedda trafikreduceringsprogram inför vintern. 

– Jag konstaterar att det allra mesta av allt det vi planerat att göra i vårt åtgärdsprogram genomförs enligt tidplan, säger Jan Forsberg, SJs VD

 

Sudda ut de administrativa gränserna

Nämnde Forsberg deltog även i en paneldiskussion på temat ”Konkurrens och Samverkan” där han överlag krävde bättre samverkan såväl nationer som regioner emellan, för att åstadkomma sömlösa resor över administrativa gränser. En röd tråd för många av talarna på Persontrafik var just att de administrativa gränserna inte ska utgöra hinder för att utveckla kollektivtrafiken.

- Att åstadkomma samordnade betallösningar är strategiskt viktigt för att det ska bli smidigt för resenärerna att åka kollektivt över länsgränserna, säger Lena Erixon, ställföreträdande generaldirektör, Trafikverket och får medhåll av Charlotte Wäreborn Schultz, ordförande för Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik, tillika vd för Svensk Kollektivtrafik.

– Det handlar om att ta fram förslag som svarar mot resenärernas behov och som präglas av enkelhet.

 

Ny kollektivtrafiklag

Just kollektivtrafiktemat har aldrig varit så hett som just nu, mycket beroende på den lagändring som står för dörren. Det är den nya kollektivtrafiklagen som träder i kraft 1 januari 2012. I korthet innebär den nya lagen nya möjligheter för de kommersiella bussbolagen att köra linjetrafik inom samma regioner som den subventionerade länstrafiken.

Svenska Bussbranschens Riksförbund (BR) välkomnar den nya lagen som, enligt förbundet, sätter resenären i centrum på ett tydligare sätt än tidigare. Lagen öppnar även upp för möjligheter att skapa ny och bättre kollektivtrafik.

– För att kunna fördubbla kollektivtrafiken behövs mer kommersiell trafik, menar Anders Lundström, ordförande i BR och VD för Busslink i Sverige AB.

- Vi ser positivt på den nya kollektivtrafiklagen som öppnar upp för förändringar och ger oss helt nya möjligheter att utveckla busstrafiken. 

Exempel på förändringar som förenklar för resenären skulle enligt Anders Lundström kunna vara nya pendlarlinjer runt större tätorter, kombinerade turist – och linjetrafikerbjudanden samt nya allianser och samarbeten med buss- och taxiföretag, men även med andra företag och föreningar. Men också nya typer av tjänster knutna till bussresan tror han kommer att se dagens ljus när innovativa entreprenörer nu får möjlighet att direkt tillgodose behoven hos dem som reser med buss i linjetrafik, även på kortare avstånd.

- Här är det bara den egna kreativiteten som sätter gränser, menar Anders Lundström.

Även Anders Knape, ordförande i Sveriges Kommuner och Landsting, ser positivt på den nya lagen.

– Den nya kollektivtrafiklagen är ett viktigt steg som ger goda förutsättningar att skapa en attraktiv och kundanpassad kollektivtrafik som bidrar till regionernas utveckling. För att kommuner och landsting ska kunna skapa en effektiv och likvärdig kollektivtrafik för alla medborgare ser vi fram emot att regeringen återkomma med förslag om en samlad ramlagstiftning för persontransporter som ersätter de olika lagstiftningarna för speciella resenärsgrupper.

 

Bussar dominerade utställningen

 

 

 

 

På Persontrafiks utställningsytor fanns hela 180 utställare på plats och det var framförallt bussarna som drog till sig särskild uppmärksamhet. Volvo Bussar presenterade under pompa och ståt bland annat sin nya Intercitybuss 8900 som ska ersätta nuvarande 8500 och 8700.

Bussens kaross av aluminium och dess sidopaneler av glas och plast gör bussen 200-300 kilo lättare jämfört med sina föregångare, vilket också ska göra det lättare och billigare för operatörerna att utföra underhåll och reparationer. Det innebär också att bussen kan ta fler passagerare samt bidra till lägre bränsleförbrukning.

 

Projektledaren summerar

– Vi är otroligt nöjda med årets mässa, sett till såväl antalet besökare, seminariedeltagare och utställare som till mässans innehåll, säger Dan Ågren, projektledare för Persontrafik 2010. Vårt förnyelsearbete har gett resultat och är en bekräftelse på att branschen efterfrågar ett bredare arrangemang och en gemensam plattform för alla som är verksamma inom kollektivtrafikområdet.

Leif Nyström på Scania-Bilar Sverige Bussmarknad, fyller i:

- Mässans huvudbudskap handlade inte främst om att konkurrera mellan de olika färdsätten, utan att försöka se hur vi i branschen kan samverka för att få ett kollektivt flöde med passagerare - och att de olika färdsätten backar upp varandra på ett smart sätt.
Där utgör bussen definitivt en av de mest centrala pusselbitarna för en miljömässig och väl fungerande kollektivtrafik, säger Leif Nyström.

 Nästa Persontrafik äger rum 9 – 11 oktober 2012 på Svenska Mässan i Göteborg.