Salini och Ansaldo vinner upphandling om Cityringen

Metrotåg på högbanan i Köpenhamns stadsdel Ørestad City. Foto: Ørestadsselskabet
Metrotåg på högbanan i Köpenhamns stadsdel Ørestad City. Foto: Ørestadsselskabet

Salini vann uppdraget att bygga Cityringen i Köpenhamn, som kommer att kompletteras med 17 nya stationer fram till 2018. Ansaldo STS kommer att leverera tågen och styrsystem och står för driften under de fem första åren. Detta är resultatet av de två upphandlingarna gällade Cityringens anläggnings- och transportdel.

Med Salini få Cityringen en byggherre som har 70 års erfarenhet av stora infrastrukturprojekt. Företaget har nu ansvaret att bygga den nya tunnelbanelinjen i Rom och är också känd för en serie av tunnlar, vägar och broar projekt runt om i världen. Ansaldo, som driver tunnelbanan i Köpenhamn i dag, har redan levererat förarlösa tåg till tunnelbanorna i Köpenhamn, Riyadh, Brescia, Milano, Thessaloniki och Taipei.

– Vi är redo att bygga ut en av världens bästa tunnelbanor och se till att passagerarna får ett ännu mer snabbt och tillförlitligt sätt att ta sig igenom staden. Kostnaden för bygget har blivit högre, men vi är glada att vi kan finansiera det med sparade ränteutgifter, så att våra ägare inte behöver hitta nya pengar för projektet, säger Henning Christophersen, ordförande i Metroselskabet.

De totala byggkostnaderna på Cityringen ligger på 21, 3 miljarder danska kronor. Byggkostnaderna blir cirka 3 miljarder danska kronor högre än väntat.

– Jag är mycket nöjd med förhandlingarna, där vi bland annat har lyckats förhandla ned priset med cirka 4 miljarder kronor. Jag vill tacka för budgivarna för en konstruktiv förhandlingsprocess med ett mycket kvalificerad anbud. Nu har vi nått en milstolpe i Cityringsprojektet. Vi ser fram emot att komma igång, så vi kan ge huvudstaden en sammanhängande tunnelbanan, säger Henry Plougmann Olsen, vd för Metroselskabet.

Rekommendationen att godkänna Cityringen skickas nu till Metroselskabet och förväntas bli behandlad före jul.