Nexans ska leverera cirka 25 000 kilometer avancerad rälsfordonskabel till de 172 Francilien-tåg som Bombardier håller på att tillverka för SNCF, och som Ile-de-France-regionen kommer att driva i Stor-Paris.
Tågen på Francilien-linjen (tidigare Nouvelle Automotrice Transilien, NAT), är moderna endäckare – baserade på korta, breda vagnkarosser med bara en dörr på varje sida – som kan transportera lika många människor som dubbeldäckare av samma längd. Just nu tillverkas 172 Francilien-tågset. 77 åttavagnståg för rutterna från och till stationen Paris Nord, 55 sjuvagnståg för Saint-Lazare-stationen och 40 åttavagnståg för stationen Paris Est. De första tågen togs i bruk i Paris-regionen i december 2009.
När det gäller konstruktionen av Francilien-konceptet var Bombardier tvungna att uppfylla SNCF:s krav på säkerhet, driftsäkerhet, underhåll och livscykelkostnader. För detta behövde vissa kritiska punkter konstrueras om, exempelvis dörrarna (för att underlätta på- och avstigning och för att undvika störningar), backup-kontroller för att enkelt kunna konfigurera om tågen om det blir fel på någon komponent samt säker dataöverföring mellan tågen och kontrollcentren för en effektiv trafikledning.
En modernitet som också ställer större krav på kabelsystemen är det omfattande IP-baserade kommunikationspaketet, med fyra LED-skärmar i varje vagn som visar reseinformation, underhållning och dynamiska ruttkartor.
Francilien-projektet har kunnat använda Nexans kablar till bland annat elkablar till elmotorer, högspänningsanslutningar mellan strömavtagare och transformator, lågspänningsel till vagnar, styrkablar, kablage, vagnkopplingar och datakablar genom hela tågsetet för att stödja allt från tågstyrning till övervakning, video och Internet.
Varje Francilien-tåg har en egen takmonterad luftkonditioneringsenhet och för första gången är uppvärmningen inbyggd i golvet, vilket håller korridoren torr och frigör utrymme under sätena. Denna öppna tåginteriör krävde ett nytänkande och en omkonstruktion av kabelarkitekturen. Till exempel är elskåpen nu placerade i varje ända av tåget i stället för mellan vagnarna. Kablarna är ofta förinstallerade på en stor ram för att enkelt kunna fästas på vagntaket, med förberedda kontakter som kan pluggas in i olika komponenter.
Nexans kablar kommer att tillveras i tre anläggningar i Frankrike och Tyskland med leveranser fram till 2015.