Posten investerar i ny terminalstruktur

Foto: Bengt Alm
Foto: Bengt Alm

Koncernstyrelsen i Posten Norden har beslutat att investera i en ny terminalstruktur i Sverige som ska ge ökad flexibilitet i produktionen och möta de kraftiga förändringar i brev- och paketvolymer som förutses. Den innebär bland annat att fler försändelser kommer att transporteras med tåg istället för med flyg och på landsväg. Det innebär även att antalet medarbetare kommer att minska med drygt 500 under en fyraårsperiod.

Två nya brevterminaler etableras i direkt anslutning till järnvägens stambanor, en i Hallsberg och en i Rosersberg, norr om Stockholm. En ny pall- och paketterminal etableras i norra Stockholm. I Norrland investeras i en ny logistikstruktur med etablering i kuststäderna Sundsvall, Umeå och Luleå samt i Östersund.

– Posten Norden gör en betydande investering i en ny terminalstruktur som stärker vår konkurrenskraft och förbättrar våra förutsättningar att uppfylla det samhällsuppdrag vi har. Det är också en miljöriktig investering som ger oss möjligheten att öka andelen försändelser via tåg, med minskade koldioxidutsläpp som följd, säger Lars G Nordström, vd och koncernchef för Posten Norden.

Den framtida terminalstrukturen ska skapa förutsättningar för fler samordnade transporter av brev, paket och övrigt gods. Det gäller inte minst i Norrland där ambitionen är att successivt öka andelen brev, paket och övrigt gods som transporteras med tåg längst med norrlandskusten. Förutsättningarna för det har ökat i och med investeringarna i Botniabanan.

Genom att två nya terminaler etableras i direkt anslutning till järnvägens stambanor siktar man på att fler försändelser transporteras med tåg. Terminalernas placering ska även kunna innebära en effektivisering av fortsatta flyg och landsvägstransporter.

Den nya terminalstrukturen medför att verksamheterna vid terminalerna i Västerås och Karlstad flyttar till Hallsberg senast år 2013. Det sker också omflyttningar i terminalverksamheten i Stockholm. Terminalverksamheten i Tomteboda, Uppsala och delar av verksamheten vid terminalen i Årsta söder om Stockholm flyttas till Rosersberg norr om Stockholm, senast år 2014. Verksamheten vid ODR-terminalen i Norrköping flyttar till Hallsberg och Årsta senast år 2014. Den verksamhet som idag bedrivs vid paketterminalen i Ånge flyttas till Sundsvall, Östersund, Umeå och Luleå senast år 2014.

Totalt investeras 2,5 miljarder kronor.

Drygt 2000 medarbetare berörs av förändringarna. Antalet medarbetare kommer att minska med drygt 500 under en fyraårsperiod.

– Vi känner stor sympati och vi har förståelse för den besvikelse som finns hos de medlemmar som arbetar på de orter där verksamheten kommer att avvecklas. Samtidigt ser vi positiva möjligheter för våra medlemmar i de nya och större terminaler som kommer att byggas upp, främst genom bättre förutsättningar för heltid, bättre arbetstider, högre grad av arbetsvariation vilket i sin tur ger en bättre arbetsmiljö, säger Sune Blomqvist, SEKO:s förhandlingsansvarig inom affärsområde Meddelande.