Mässan Logistik & Transport: Nu har det vänt!

Paneldebatt under första dagen på Logistik & Transport. Foto: Christer Wiik

Är krisen över? Ja - den har precis vänt, svarade hälften av den månghövdade publiken via sina mentometerknappar under inledningsanförandet av branschmässan Logistik & Transport 2010, som inleddes på tisdagen i Svenska Mässan i Göteborg.

Det är måhända ett tecken i tiden, för årets mässa är större än någonsin och så gott som alla aktörer med koppling till logistik- och transportsektorn finns i år på plats i den västsvenska huvudstaden.

– Vad står vi? Vad lärde vi oss och Vad gör vi? Dessa frågetecken inramade tisdagens inledningsanförande, där bland annat Gunnar Malm, nytillträdd generaldirektör för Trafikverket stod i podiet.

Sedan den 1 april ansvarar som bekant Trafikverket för den samlade långsiktiga infrastrukturplaneringen samt för byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. I samband med detta avvecklades Banverket, Vägverket och SIKA. Det är med andra ord en stor förändring som man hoppas ska ge möjligheter att förbättra funktionen i det samlade transportsystemet. Och på så sätt också ge mer infrastruktur för pengarna i en nyligen kristyngd transportsektor.

– Det finns en god förutsättning att effektivisera, som det är nu är produktiviteten alldeles för dålig i anläggningsbranschen. Varför står till exempel entreprenadmaskinerna på helgen när skogsmaskinerna går dygnet runt? frågade sig Malm.

Nu har som sagt krisen så sakta vänt enligt de flesta i branschen. Men lågkonjunkturens drabbningar borde vara en nyttig väckarklocka och förhoppningsvis skänka ödmjukhet till de fartblinda. Det enligt Stig Wiklund, Vice President, Stora Enso Logistics tillika ordförande i Näringslivets Transportråd.

– Vi har vants oss vid konstant tillväxt, men det kan vända snabbt, påpekade Wiklund och som representant för basindustrin, kunde han konstatera att denna bransch liksom andra branscher med stora fasta kostnader så som flygfrakten, sjöfarten och terminalerna kanske har drabbats hårdast av dem alla. Och han skulle samtidigt vilja se en större flexibilitet i transportsektorn, en flexibilitet som samtidigt kombineras med gemensamma standarder. ”Agile Supply Chain” är ett uttryck som bäst beskriver detta.Just in time-begreppet har modifierats, hävdade Invgar Nilsson, CEO Schenker North, i den paneldebatt som följde inledningssessionen och hänvisade till att många varuägare valt att gå ner i servicenivå under krisen.

Just in time har blivit Just när bilen är full, inflikade Stig Wiklund och drog ner skrattsalvor från publiken. Läs mer om Logistik & Transport i juninumret av Nordisk Infrastruktur.