Västtrafik, Hallandstrafiken och Jönköpings länstrafik har beslutat att skriva avtal med operatören DSB First Väst AB om den tågtrafik som ingår i upphandlingen ”Region- och pendeltåg i Väst 2010”.
Det nya avtalet, som startar 12 december 2010, innebär att resenärerna kan resa på Västtrafiks alla biljetter, vilket även kommer att förenkla byten.
– Våra avtal med SJ upphör och vi måste se till att våra resenärer har tåg att resa med i december. Därför har vi nu tecknat avtal med DSB First, som är det företag som utsågs till vinnare av upphandlingen i augusti 2009, säger Mårten Ignell, affärsområdeschef för Västtrafiks regiontrafik och projektledare för upphandlingen.
Avtalet skrivs även om det finns risk för att upphandlingen kommer att överklagas till kammarrätten.
– Att starta ny trafik tar tid. Ny personal måste anställas och fordon och övrig utrustning måste vara klara i december, säger Mårten Ignell.
Upphandlingen omfattar totalt 11 olika linjer – både pendeltåg och regiontåg. Till att börja med kommer den nuvarande tågtrafiken att köras, men från och med i december 2012 när dubbelspåret Göteborg-Trollhättan-Öxnered ska vara färdigt ingår även den nya pendeltågslinjen mellan Älvängen och Göteborg. Samtidigt blir det också tätare trafik på regiontågen mellan Vänersborg-Trollhättan-Göteborg.
– Vi kommer redan från trafikstart att ha flera nya Reginatåg som ger en högre komfort och som tar fler resenärer. Det nya avtalet ger också möjlighet att öka trafiken med så mycket som 75 procent jämfört med idag, säger Västtrafiks vd Lars Backström.
En viktig nyhet är att alla Västtrafiks biljetter kommer att gälla på tågen, till skillnad från idag där man oftast bara har kunnat resa på områdesladdning.
– Vi ser det som en stor fördel att våra resenärer kommer att kunna resa på samtliga våra färdbevis även på regiontågen. Då blir det betydligt enklare att byta till och från andra linjer och att resa över länsgränserna, säger Mårten Ignell.