En av Nordens största konferenser för transportsektorn, Transportforum, inleddes i förmiddags på Konsert & Kongress i Linköping. Transportforum som arrangeras av VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut har genom åren utvecklats till Nordens största årliga konferens för transportsektorn. Här möts forskare och transportsektorns många aktörer för kunskapsutbyte och kontaktskapande.
Jonas Bjelfenstam, generaldirektör på VTI, inledde årets Transportforum, med att påpeka att årets arrangemang är det 29:e sedan starten 1984. Över 1 700 deltagare är i år anmälda och med 80 sessioner och 435 föreläsare speglar Transportforum onekligen en bred bransch.
– Det gäller därför att finna balansen mellan många olika intresseinriktningar, underströk Bjelfenstam.
Inledningstalare var Infrastrukturminister Catarina Elmsäter-Svärd och hon inledde med att summera det nyligen passerade fjolåret. 2012 års vinterproblematik hamnade här i fokus. Järnvägen fick ju som bekant en hel del problem av den extrema väderleken, men detta har också lyft fram frågeställningar om hur man bäst kan använda begränsade resurser.
Som ett led i för att åstadkomma bättre resursfördelning tillsatte regeringen i fjol en s.k. kapacitetsutredning, som ska utreda bland annat hur samtliga trafikslag bäst ska kunna komplettera varandra.
Ministern lyfte även fram frågan om avregleringen inom såväl kollektivtrafiken som järnvägssektorn i sin helhet. Vad gäller den nya kollektivtrafiklagen som trädde i kraft nu i januari, tror hon att den kan ge en effektivare kollektivtrafik över länsgränserna. Samtidigt ville Elmsäter se tålamod, förändringar tar tid.
– För marknadsöppningen av järnvägen kan det ta mellan 15-20 år innan vi kan se dess fulla effekt, sade hon.