Göteborg förbereder för trängselskatt

Göta älvbron är en av de viktigaste passagerna mellan centrala Göteborg och Hisingen.  Strax norr om bron vid Hjalmar Brantinggatan på Hisingen, kommer en av Göteborgs betalstationer att uppföras. Foto: Christer Wiik
Göta älvbron är en av de viktigaste passagerna mellan centrala Göteborg och Hisingen. Strax norr om bron vid Hjalmar Brantinggatan på Hisingen, kommer en av Göteborgs betalstationer att uppföras. Foto: Christer Wiik

Om drygt ett år, januari 2013, får Göteborgsbilisterna, glatt finna sig i att lätta på plånboken när de ska till och från centrala Göteborg. Då införs nämligen trängselskatter i den västsvenska huvudstaden. Införandet är en del av mångmiljardsatsningen, Västsvenska paketet, vilket ska förbättra Västsveriges infrastruktur i allmänhet och dess kollektivtrafik i synnerhet.

Vägavgifter eller vägtullar är mycket vanligt förekommande i de flesta europeiska länder, dels finns de etablerade på många större leder ute i motorvägssystemen, men även i större städer i syfte att minska trängseln och miljöpåverkan samt för att finansiera annan infrastruktur.

Vad gäller Sveriges del bör åtminstone de flesta stockholmsbilister vid det här laget ha vant sig med stadens biltullar. De första betalstationerna sattes nämligen upp redan 2006, då som ett försök och redan året därpå blev lösningen bestående. Huvudstaden hade därmed, som första stad i landet, fått ett permanent trängselskattesystem. Huvudsyftet var, som namnet också antyder, att minska fordonsträngseln i innerstaden och i dess förlängning därmed också öka kollektivtrafikresandet och förbättra miljön.

En del av en större satsning

Rikets andra stad har, måhända i något mindre omfattning, likasinnade problem som huvudstaden och kommer också att välja en likadan lösning på trafikdilemmat. Syftet med trängselskatten i Göteborg är att förbättra framkomligheten och miljön (minska kvävedioxidutsläppen) i de centrala delarna av staden, men även att bidra till finansieringen av övriga delar av Västsvenska paketet som bland annat innefattar investeringar i kollektivtrafik, järnväg och väg, bland annat till Västlänken (en järnvägstunnel under centrala Göteborg) och en ny älvförbindelse vid Marieholm.  

Ingen klart definierad innerstad

Det finns många likheter mellan Göteborgs och huvudstadens trängselskattesystem. Som i Stockholm kommer man att fotografera fordonens registreringsskyltar och vad beträffande vilka fordon som ska betala gäller samma regler i båda städer, där bland annat utryckningsfordon, diplomatfordon samt bussar över sju ton är undantagna, men däremot inte miljöbilar eller taxi. Avgifterna kommer däremot att vara något lägre i Göteborg, men det finns också några andra skillnader mellan städerna.

- Göteborgssystemet är inget försök, vilket det var i Stockholm från början. Även betalstationernas placering skiljer sig åt på grund av städernas olika geografiska struktur.  Stockholm har ju en klar definierad innerstad med naturliga tullar och vatten som skiljer åt. Innerstaden i Göteborg är inte lika definierad, vilket gör att det här behövs flera betalstationer, totalt 37 stycken. Dessa ligger också i högre utsträckning intill bostads- och parkområden, säger Emma Hermansson, projektledare på Transportstyrelsen, den myndighet som tillsammans med Trafikverket är beställare och administratörer bakom Göteborgssystemet.

Överprövning

Frågan om trängselskatter i Göteborg har cirkulerat bakom kulisserna i många år och det har

i samband med etableringen av det Västsvenska paketet gjorts en regional överenskommelse mellan Trafikverket, Göteborgs stad, Västra Götalandsregionen och de närliggande kommunerna om att trängselskatterna är en del av finansieringslösningen av nämnda paket. Det finns alltså ett tydligt mål var intäkterna ska gå. Men det var först maj 2010 som ett formellt riksdagsbeslut om systemets införande togs.  Och det har hänt en del sedan dess.

Dels har upphandlingen av byggandet och drivandet av betalstationerna, som för övrigt vanns av bolaget Q-Free, överprövats.

Det har även tagits ett nytt riksdagsbeslut om några förändringar i systemet, bland annat om betalstationsområdet, där några stationer reducerades alternativt flyttades, bl.a. på Hisingen.

I och med detta togs även ett beslut om den så kallade flerpassageregeln.

 En flerpassageregel innebär att en fordonsägare endast beskattas en gång om han eller hon passerar fler betalstationer inom 60 minuter. Fordonsägaren beskattas då bara för passagen med det högsta beloppet.

Kollektivtrafiksatsning

Totalt kostar uppbyggnaden av trängselskattesystemet i Göteborg cirka 948 miljoner, vilket då innefattar uppförandet av infrastruktur, betalstationer samt administrations- och informationssystem. I samband med detta satsas även stort på att bygga ut den befintliga kollektivtrafiken i regionen. Startskottet gick av i våras då det skedde en officiell byggstart av Västsvenska paketet. Bygget av en ny fjärrbusscentral i centrala Göteborg fick stå som symbol för mångmiljardsatsningen, som i första skedet innebär en kraftig utbyggnad av kollektivtrafiken för att ställa om till ett mer hållbart transportsystem. Man har redan påbörjat arbetet med att förlänga plattformarna på sträckorna mellan Alingsås och Göteborg respektive Kungsbacka och Göteborg. Det är för att få plats med längre tåg och därmed öka kapaciteten för att ta emot fler resenärer ombord på pendeltågen. Utöver satsningen i Västsvenska paketet planerar Västtrafik och Hallandstrafiken för köp av mer än 40 pendel-, regional- och Öresundståg. Västtrafik räknar med att utöka busstrafiken kraftigt och Göteborgs Stad har beställt nya spårvagnar. Tillsammans med trängselskatten, innebär det helt nya förutsättningar för kollektivt resande.


Drift start den 1 januari 2013

Sedan februari 2011 har man påbörjat de praktiska förberedelsearbetena för trängselskattesystemet i Göteborg.

- Bland annat så förbereds kanalisationen för fiberkablarna till och från betalstationerna. Man har bedömt att trådlöst inte är tillräckligt tillförlitligt i dagsläget. Vi förbereder även för att systemet i framtiden ska kunna hantera utländska fordon via transponderteknik. Systemet sätts i pilotdrift under hösten 2012 och enligt planerna ska det sättas i drift den 1 januari 2013, avslutar Emma Hermansson.

 

Fakta

Trängselskatt i Göteborg

Från och med den 2 januari 2013 kommer trängselskatt tas ut för svenskregistrerade fordon som körs in i och ut ur de centrala delarna av Göteborg måndag till fredag mellan 06.00 och 18.29. Skatt kommer inte att tas ut lördagar, helgdagar, dagar före helgdag eller under juli månad. Under de tider som trängselskatt tas ut kommer fordon registreras automatiskt vid så kallade betalstationer. Varje passage in till eller ut ur de centrala delarna av Göteborg kommer att kosta 8, 13 eller 18 kronor, beroende på tidpunkt. Det maximala beloppet per dag och fordon är 60 kronor. Syftet med en trängselskatt är att förbättra framkomligheten och miljön i Göteborg, men även att medfinansiera infrastruktursatsningar på totalt 34 miljarder kronor i Göteborgsområdet under åren 2010–2027.

Källa: Transportstyrelsen

 

Fakta

Västsvenska paketet

Västsvenska paketet är en rad infrastruktursatsningar på kollektivtrafik, järnvägar och vägar för totalt 34 miljarder kronor. De ska bidra till att skapa en större arbetsmarknad och främja sysselsättning och tillväxt. Satsningarna ska också bidra till att bromsa trafikens negativa påverkan på miljön och minska sårbarheten i vägsystemet.

I paketet ingår bland annat:

- Kollektivtrafiksatsningar som syftar till att fördubbla resandet med kollektivtrafik fram till år 2025
- Västlänken som är en tågtunnel under Göteborg, med nya stationer i Haga och Korsvägen
- Marieholmstunneln, en biltunnel under Göta älv 600 meter norr om Tingstadstunneln
- Delfinansiering av en ny Göta Älvbro i centrum
- En rad olika miljö- och trafiksäkerhetsåtgärder

Västsvenska paketet är ett samverkansprojekt mellan regionala parter i Västsverige och Trafikverket som har huvudmannaskapet för paketet.

Källa: Trafikverket