Brolyft tar hjälp av 3D-modell

Foto: WSP
Bild: Tekla Software

I arbetet med att bygga ut tvärbanan bygger NCC just nu en stålbro över spårvägen i Sundbyberg. Projektet som heter ”Bro över Mälarbanan i Sundbyberg” är ett komplext bygge. För att varje detalj ska bli exakt har man valt att modellera bron med Tekla Structures. 

– Det har varit givande att arbeta med Teklas modeller. WSP har skickat hela 3D-modellen till bland annat ståltillverkningsföretaget Promostal i Polen som i sin tur tagit ut den information de behövt för produktionen. Modellen har också varit en förutsättning för oss på WSP att få ihop knutpunkterna i fackverket när vi dimensionerat och designat bron, säger Adam Röing på WSP.

Bron ska lyftas med en stor kran i ett mycket trångt område. Bron väger 325 ton och lyftet innebär stora kostnader och innebär många riskmoment men genom att använda 3D-programvaran kan man provlyfta redan i datorn. Modellen räknar ut brovikten för lyftet och tyngdpunkten i förhållande till lyftvinkeln vilket gör att man med stor noggrannhet kan fastställa kranens exakta motvikt.

– Det är väldigt trångt på byggplatsen. Bron kommer att vridas mellan huskroppar i Sundbyberg. Vi har 72 timmar på oss att genomföra lyftet och då måste allt vara noga uträknat in i minsta detalj. Modellen hjälper oss inte bara att provlyfta utan ger oss även exakta siffror på vikt, bara färgen på bron väger 1200 kilo, säger Adam Röing.

Bron har 9020 plåtdelar och består av cirka 6900 meter plåt. Bron beräknas vara lyft på sin plats 24 oktober 2011.