Keolis är från och med måndagen ny entreprenör för SL:s busstrafik i Nacka, Värmdö, Huddinge, Botkyrka och södra Stockholm.
Kundvärdar med mobila kundcenter är en del av satsningen på utökad service till resenärerna. Kundvärdarna kommer enligt bolaget att finnas till hands där situationen kräver det. Keolis kundvärdar ska också genom sin närvaro skapa en ökad trygghet för resenärerna.
Keolis två första mobila kundcentra öppnar på måndagen. Dessa är bilar där biljettkort kan fyllas på, där resenärerna ska kunna få hjälp att kolla upp resor och som ska kunna ge information om störningar i trafiken via högtalare. Totalt kommer tre kundcenter att finnas i Nacka/Värmdö och i Huddinge, Botkyrka och södra Stockholm får sju kundcenter.
– Det här är ett unikt avtal för Keolis. Keolis kan nu visa upp sin roll som ledande busstrafikföretag av lokalt anpassad, miljövänlig trafik, säger Anders Lundström, vd för Keolis Sverige.
Av samtliga 521 fordon i området är 224 nya och drivs på förnybara bränslen; biogas, etanol eller rapsmetylester (RME).