Förbifart Stockholm ansöker om miljödomar

Foto: Christer Wiik
Foto: Christer Wiik

Trafikverket har lämnat in fyra ansökningar för Förbifart Stockholm till mark- och miljödomstolen gällande tillstånd att leda bort grundvatten liksom att bygga och driva tre tillfälliga hamnar. Tillstånden krävs för att kunna starta bygget.

Redan under de samråd som hållits kring Förbifart Stockholms arbetsplan och tillståndsansökningar har samtliga sakägare informerats om projektet och dess effekter. Det är främst markägare och arrendatorer vars grundvatten eller brunnar kan komma att påverkas.

Miljödomen reglerar vilka villkor som ska gälla för verksamheten, hur risken för skador ska hanteras, vilka skyddsåtgärder som ska vidtas och hur skadereglering ska ske.

Trafikverket säger att man har gjort riskanalyser för att i största möjliga mån förebygga att skador uppstår på mark eller byggnader när vägen byggs eller tas i drift. Fastigheter eller utrustning som riskerar att påverkas har inventerats och kommer längre fram i projektet att kontrolleras före, under och efter byggtiden.

Drygt 18 kilometer av Förbifart Stockholms 21 kilometer går i tunnel. Det innebär att grundvatten behöver ledas bort, i såväl byggskedet som när tunneln har tagits i bruk. Att leda bort grundvatten och att bygga anläggningar i ytvattendrag och sjöar kräver tillstånd från mark- och miljödomstolen. För att på ett miljömässigt och effektivt sätt transportera bergmassor från tunnelbygget planerar Förbifart Stockholm också att bygga tre tillfälliga hamnar varifrån massorna transporteras med båt; i Sätra och på norra och södra Lovö. Det kräver också tillstånd.

I hamnansökningarna begär Trafikverket även att mark- och miljödomstolen prövar och ger tillstånd för den verksamhet som ska bedrivas i hamnarna och beslutar om hur miljökonsekvenserna av verksamheten ska regleras.