Den svenska fordonsindustrin har som bekant inte haft det lätt under senare tid. Men i går kom ett glädjande tecken som åter bevisar att Sverige fortfarande ligger i framkant vad gäller utvecklandet av ny teknik inom trafiksektorn. Då presenterade VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut tillsammans med AB Volvo en av världens mest avancerade körsimulatorer SIM IV.
Sim IV har ett avancerat rörelsesystem och är den enda av VIT:s simulatorer som medger stor linjärrörelse i både x- och y-led. Den är förstahandsvalet när samtidig longitudinell och lateral acceleration är viktig eller om ett brett synfält är prioriterat.
VTI har använt körsimulatorer sedan 1960-talet. Den långa erfarenheten har gjort institutet världsledande inom simulatorteknik. Transportsektorn står nu inför stora utmaningar och VTI:s nya körsimulator kommer, vid sidan av de äldre, att vara en viktig resurs när det handlar om att förbättra infrastruktur, trafik och transporter. Simulatorn kan bland annat användas vid:
- produkt- och systemutveckling
- vägutformning
- framtagning av nya bilkoncept
- forskning om beteende
- utvärdering av säkerhetsfunktioner för krocksituationer.
I Sim IV går det snabbt att byta fordonstyp. Simulatorn är utrustad med både personbilskabin och lastbilshytt. Den har tre LCD-displayer för backspeglar och ett visualiseringssystem som består av nio projektorer. Visualiseringssystemet ger föraren ett synfält på över 180 grader framåt.
- Körsimulatorn är ett verktyg för att studera körbeteende under repeterbara och realistiska former, säger Jonas Jansson, forskningschef på VTI.
Simulatorlaboratoriet är beläget i VTI:s Göteborgsavdelning vid Lindholmen Science park, ett etablerat område i synnerhet för den svenska fordonsforskningen. Här huserar exempelvis både Volvo Technology, Chalmers och Ericsson.
Läs mer om projektet i Nr3 av Nordisk Infrastruktur