Energimyndigheten och Vinnova beviljade den första oktober 2010 finansiering till förstudie för forskningsprojektet ”Smarta elnät i stadsmiljö i Norra Djurgårdsstaden”. Resultaten från förstudien är nu klara och visar på att en storskalig enhetlig lösning där alla delar av energisystemet kopplas ihop är möjlig.
I praktiken betyder det att marknad, teknik och konsument kopplas ihop och att det samtidigt kan fungera både tekniskt och ekonomiskt och miljömässigt.
De smarta näten är avgörande både för att stadsdelen ska kunna nå sina ambitiösa miljömål om energieffektivisering och minskad klimatpåverkan och en utveckling där småskalig produktion ska integreras i energisystemet.
– Vi blir först i världen med att koppla ihop delarna till ett system, och vår förstudie visar att det är möjligt. Studien har tagit fram lösningar för kunden, marknaden och nätet, och vad vi ser är att konsumenten får en central roll och blir en aktiv del av elmarknaden. Konsumenten kommer inte att behöva reagera aktivt hela tiden, utan detta kommer att kunna ske med automatik så att kunden enbart väljer en livsstil som passar honom eller henne och så sköter de smarta näten resten, säger Tomas Wall, chef för forskning och utveckling på Fortum.
Smarta nät är en förutsättning för att åstadkomma ett stabilt energisystem även med en hög andel oregelbunden produktion som vindkraft. Sveriges mål om 25 TWh förnybart till 2020 förutsätter en snabb utbyggnad av den småskaliga produktionen och de smarta näten ger möjligheten för kunderna att också bli producenter.
Det blir möjligt att skapa ett samhälle där teknik, marknad och konsument samverkar för en smartare användning av energin. Kundens viktigaste verktyg för att kunna ta en aktiv roll är att information om elens pris och CO2-belastning kan levereras från marknaden varje timma.
För lösningen i Norra Djurgårdsstaden är en viktig del för att nå miljömålen att färje- och kryssningstrafiken kan elektrifieras och integreras med det smarta nätet. Stockholms Hamnar har möjlighet att bli först i världen med att kunna erbjuda alla typer av fartyg att ansluta sig till elsystemet oavsett vilken standard och spänningsfrekvens de är byggda för.
– Förstudien visar på betydelsen av det nära samarbete som projektet utvecklat mellan olika parter. I förstudien, som innebär en gränsöverskridande systemlösning har ABB och Fortum arbetat tillsammans med KTH, Energimyndigheten, Vinnova och ett flertal industriella partners och det nära samarbetet ser jag som något unikt, och en viktig förklaring till de positiva resultat vi nått, säger Karl Elfstadius, globalt ansvarig för affärs- och marknadsutveckling Smart Grid inom ABB.
För samhället i stort innebär den smarta elnätstekniken ett tryggare elsystem med färre avbrott och ett bättre utnyttjande av nätkapaciteten genom ökad förmåga att driva och underhålla elnäten med tillgång till bättre information och styrmöjlighet.
Den omställning av energisystemet som krävs på global nivå behöver bygga på kostnadseffektiva lösningar. Den förstudie som nu genomförts visar på att det faktiskt är möjligt att i större skala koppla ihop alla delar och få det att fungera både tekniskt och ekonomiskt, något som inte varit självklart. De lösningar som nu utvecklas och kommer att testas i Norra Djurgårdsstaden leder till goda möjligheter att effektivisera energianvändningen.
Projektets nästa steg är att utarbeta den konkreta planen för implementeringen som samordnas med planerna för Norra Djurgårdsstadens framväxt i syfte att säkra samarbetet mellan parterna i förstudien. Projektet kommer också att öppna upp för ett aktivt deltagande bland små- och medelstora innovationsföretag liksom för kompletterande forskning och utveckling för akademin och energibranschen.
Tidplanen för projektet kommer att följa utvecklingen och tidplanen för byggnationen av stadsdelen Norra Djurgårdsstaden. De första lägenheterna som kan anpassas till smarta nät kommer att kunna ha inflyttning redan 2013.
Utöver Fortum och ABB har KTH Stockholms Stad, Stockholms Hamnar, Electrolux, Ericsson, NCC, JM, ByggVesta, HSB och Interactive Institute medverkat i arbetet med förstudien.