Visionen och verktygen för att öka antalet resenärer i kollektivtrafiken finns redan, men i många fall är det en bra bit kvar innan det avspeglas i verkligheten. Det visar rapporten ”Mer och bättre kollektivtrafik för pengarna” som Svenska Bussbranschens Riksförbund nu publicerar.
Med utgångspunkt i de upphandlingar av busstrafik som genomförts under 2010 vill BR ge sina medresenärer på vägen mot en fördubblad kollektivtrafik fakta och underlag för att fortsätta och utveckla det gemensamma förändringsarbetet för att få fler resenärer i kollektivtrafiken. Rapporten är också en uppföljning på fjolårets rapport ”På väg mot fler resenärer i bussen – eller inte?”.
Kollektivtrafikresandet i Sverige ökar endast marginellt samtidigt som kostnaderna stiger kraftigt. Mellan 2007 och 2009 ökade resandet med 3 procent medan kostnaderna ökade med hela 16 procent. Rapporten visar också att trafikhuvudmännen inte utnyttjar den stora potential för effektiviseringar som finns.
– Vi har inte råd att fortsätta att slösa med kollektivtrafikens pengar. Ska vi lyckas öka antalet resenärer i kollektivtrafiken måste vi använda våra samlade resurser kostnadseffektivt och klokt. Det går att göra bättre än idag. Det syns tydligt i vår rapport. En viktig del är att fullt ut implementera och tillämpa de gemensamma avtalsrekommendationer och affärsmodeller som vi inom den samlade kollektivtrafiken tillsammans tagit fram inom ramen för fördubblingsprojektet säger Anna Grönlund, förbundsdirektör BR.
Det finns dock goda exempel på att det går att öka kollektivtrafikresandet och samtidigt hålla kostnaderna på en rimlig nivå. I till exempel Värmland ökade resandet 2007-2009 med 11 procent medan kostnaderna per resa minskade med 13 procent.
– När den nya kollektivtrafiklagen träder i kraft vid årsskiftet tror vi att hela branschen kommer att få se och lära mer av aktörerna inom den kommersiella busstrafiken, som då får möjlighet att utveckla nya lösningar. Därför ser vi i bussbranschen framtiden an med tillförsikt, säger Anna Grönlund.