Världens första snabbladdningsbara hybridbussar testas i Umeås stadstrafik i ett samarbete mellan Umeåföretaget Hybricon och Umeå kommunföretag.
Umeå blir testarena för en ny teknisk lösning, framtagen av det lokala företaget Hybricon. I september 2009 konverterade Hybricon sina första Toyota Prius till laddhybrider, varav en på uppdrag av det kommunala parkeringsbolaget i Umeå, UPAB. Det blev starten på ett nytänkande i Umeå. Nu tar Hybricon nästa steg, snabbladdningsbara hybridbussar i stadstrafik.
Fördelarna med stadsbussar som drivs med el är många. Med dagens pris på diesel beräknas de ge sänkta driftkostnader från 50-60 kronor per mil till 10-20 kronor per mil. Fossilbränsleförbränningen vid drift upphör helt. Vidare så minskar utsläppen av växthusgaser och andra partiklar. Dessutom är bussarna ljudlösa vilket minskar bullernivåerna.
För Umeå innebär införandet av snabbladdningsbara hybridbussar en möjlighet att lösa miljö- och bullerproblemen i centrum. Med hänsyn till de ökade drivmedelspriserna kan därutöver eldriften vara ekonomiskt fördelaktig under förutsättning att laddningstiderna kan hållas nere. I Umeå kan bussarna dessutom köras av lokalproducerad el från vatten- och vindkraft.
För företaget Hybricon innebär projektet en möjlighet att sätta de snabbladdningsbara hybridbussarna i verklig drift i ett kallt vinterklimat. Om tekniken fungerar fullt ut innebär det stora möjligheter för både Umeå stad och företaget Hybricon. Visionen är att Umeås gator ska trafikeras av ett antal laddhybridbussar år 2014.
Hybricon har med hjälp av sin samarbetspartner, det holländska företaget e-Traction tillgång till spjutspetsteknik för framdrivning av stadsbussar på el. I projektet ska en helt ny inkopplingsteknik för snabbladdning av bussar testas. Vidare används endast två rörliga delar för framdrivning av bussen, de två bakhjulen. Det långsiktiga målet med snabbladdningen är 5-6 minuters laddning för två mils eldrift.