Samtliga bolag inom inrikesflyget använder avtalsvillkor som strider mot passagerarnas lagliga rättigheter, visar en rapport från Konsumentverket som granskat 18 flygbolag och flygreseorganisatörer.
Granskningen har fokuserat på konsumenternas rättigheter vid förseningar, inställda flyg, när passagerare nekats gå ombord trots giltig platsbiljett, personskador samt skadat och försenat bagage.
- Målet har varit att se hur resenärernas rättigheter tas till vara, säger Anna Norlén, jurist på Konsumentverket.
Några exempel på det man funnit är bolag som hänvisar till lagar som inte längre gäller, bolag som friskrivit sig från skadeståndsansvar vid förseningar och skador både på person och bagage.
- Och till exempel att man inte klart får reda på vem som är ens avtalspart och vad detta innebär för konsumenten. Det är allvarligt, säger Norlén.
Bolagen har förstås olika många oskäliga avtalsvillkor och överträdelserna är olika. Men att det finns skäl att kritisera alla bolagen visar på ett branschproblem som Konsumentverket ser allvarligt på.
Nu väntar sig Konsumentverket att bolagen ser över sina villkor och följer de lagar som gäller.
- Det måste man kunna kräva av bolagen.
Maria Victorin/TT