Det finska trafikverket har påbörjat en utredning om landsvägarnas och järnvägarnas buller. Utredningen gäller landsvägar där trafikmängden överstiger tre miljoner fordon om året och järnvägar med över 30 000 tåg per år. Utredningen baserar sig på EU:s miljöbullerdirektiv, enligt vilket utredningen ska utföras vart femte år.
Finland har bestämmelser om bullerutredningar, om handlingsplaner för bullerbekämpning, om hur bullret beräknas och om innehållet i handlingsplanen. Bullerutredningarna ger jämförbart material om EU:s medlemsländers bullersituation och lägger grunden till en gemensam verksamhetsmodell för att undvika, förhindra eller minska miljöbullrets skadeverkningar.
I Finland gjordes i det första skedet år 2007 bullerutredningar för Helsingfors stad och de livligast trafikerade landsvägarna och järnvägarna samt flygplatserna Helsingfors–Vanda och Helsingfors–Malm.
I det andra skedet under åren 2010–2012 görs bullerutredningar i befolkningscentra med över 100 000 invånare, för landsvägar med över 3 miljoner fordon per år, järnvägar med över 30 000 tåg per år och flygplatser med över 50 000 operationer per år. De städer som berörs av det andra skedets bullerutredning är förutom huvudstadsregionen Lahtis, Uleåborg, Tammerfors och Åbo.
Städerna gör bullerutredningarna för väg och järnväg i de befolkningscentras område som har över 100 000 invånare, i samarbete med Trafikverket. Det finska luftfartsverket Finavia gör flygplatsernas bullerutredningar.
Den utredning som Trafikverket nu påbörjar omfattar omkring 1700 kilometer landsväg och 165 kilometer järnväg runt om i Finland. Förutom bullernivån utreder man också antalet invånare som är utsatta för trafikbuller.
Utredningen blir klar senast sista juni i år.