Den 8 februari avtäckte Alstom det första tågsättet av den nya modellen MI09. MI09 ska trafikera den franska RER A-linjen, regionaltågslinje i Paris.
I april 2009 undertecknade Alstoms och Bombardiers konsortium ett avtal för 130 dubbeldäckade tågsätt av MI09-modell och fick 60 tågsätt för detta projekt sponsrat och medfinansierat av STIF och RATP. Den totala kontraktssumman uppgår till 917 miljoner euro, varav 70 procent, cirka 640 miljoner euro, kommer att tillfalla Alstom.
Tågsätten kommer att köras på RER A-linjen och kommer att ersätta den enkeldäckade tågmodell som är i drift i dag.
Det första kompletta tågsättet lämnade produktionslinjen efter bara 16 månader av förstudier, design, industrialisering och produktion. Det första fordonet skickades för testning i augusti. Det första tågsättet (fem fordon) kom till Rail Test Centre (CEF) i början av oktober 2010. Certifieringsprovningarna har nu påbörjats på tre MI09-tåg. Kommersiell drift är planerad att inledas i slutet av 2011.
De dubbeldäckade tågsätten kan transportera upp till 1 725 personer var, når hastigheter upp till 120 km/h. Det 110 meter långa tågsättet består av fem vagnar, som är utrustade med tre breda dörrar på varje sida. LCD-skärmar i vagnarna kommer att ge passagerarna information om destination, stationer och anslutningar. Tågen har även områden reserverade för personer med nedsatt rörlighet.