Sex meter längre lastbil ger lägre utsläpp

Foto: Volvo

Koldioxidutsläppen från virkestransporter kan minska med drygt 20 procent visar en ny rapport från forskningsprojektet ”En Trave Till” ( ETT). Rapporten är en halvtidsavstämning på det 3 år långa forskningsprojektet med praktiska försök.– Vi har mycket ambitiösa mål för vårt klimatarbete. Därför är det glädjande att ETT-projektet har visat ett fantastiskt reslutat. Att med en enda åtgärd minska utsläppen med 20 procent är unikt, säger Marie S Arwidson, vd på Skogsindustrierna.Skogsindustrierna arbetar kontinuerligt med att minska klimatpåverkan. Som första bransch lanserade skogsindustrin 2008 gemensamma mål för att minska utsläppen från sina transporter, och senare även gemensamma hållbarhetskriterier vid upphandling av vägtransporter.För att miljöeffektivisera virkestransporterna, bedriver branschen forskning och utveckling kring specialfordon genom "ETT-projektet – modulsystem för skogstransporter". ETT-fordonet är både längre (30 meter) och kan ta mer last än vanliga virkesfordon (24 meter).– Två ETT-fordon kan ersätta tre konventionella virkesbilar, vilket ger färre lastbilar på våra vägar och därmed minskade utsläpp och ökad trafiksäkerhet, säger Karolina Boholm, ansvarig för Transportpolitik på Skogsindustrierna.Större lastbilar för virkestransporter är bra för både miljö och ekonomi, eftersom man då kan transportera mer virke med färre fordon. Med ett minskat antal virkesfordon sjunker bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen men även transportkostnaden, utan att trafiksäkerheten äventyras. Idag är lastbilen det huvudsakliga transportmedlet för virket från skogen, där andra alternativ som till exempel järnväg inte är ett möjligt alternativ.  Därför arbetar skogsindustrin med effektivare planering och med virkesbyten mellan skogsbolagen för att optimera fordonens rutter.