Tre kan vinna Trafikverkets arkitekturpris

Ursvik. Foto: Sveriges Arkitekter
Täby Centrum. Foto: Sveriges Arkitekter
Motalabron. Foto: Sveriges Arkitekter

En bro i Motala, en park-i-gata i Sundbyberg och underjordiska cirkulationsplatser i Täby centrum. Årets nominerade till Trafikverkets arkitekturpris har stor spännvidd.

Trafikverket delar ut sitt arkitekturpris vartannat år för att lyfta fram goda exempel på modern infrastruktur. Priset premierar både hur anläggningen gestaltas och hur den fungerar.

– Kan man tala om någon trend är det väl den stora bredden. Vi har olika skalor, funktioner och geografisk variation. Projekten vi har sett rör sig också från det sakligt, traditionellt vardagliga till oprövade sätt att forma trafikrummet och möblera det, säger Johnny Hedman, chefsarkitekt på Trafikverket och juryns företrädare.

Anläggningar för både person- och godstransporter tävlar om priset och de tre överordnade kriterierna är skönhet, hållbarhet och funktion. Priset delades ut första gången 2011. Trafikverkets arkitekturråd är prisets jury.

De tre nominerade är:

Cirkulationsplatser Täby Centrum

Arkitekt: &Rundquist genom arkitekterna SAR/MSA Henrik Rundquist och Erik Andrén samt arkitekt Erik Griffiths.

Byggherre: Täby kommun.

Ur juryns motivering: ”Ljuset flödar genom cirkulationsplatserna och höjer värdet på en ofta förbisedd trafikmiljö.”

Motalabron

Arkitekt: Sjögren Arkitekter genom arkitekt SAR/MSA Sven Magnus Sjögren.

Byggherre: Trafikverket.

Ur juryns motivering: ”En gestaltning som ger bron ett logiskt och kontinuerligt förlopp genom landskapet och stärker Motalas identitet.”

Ursvik Shared Space (park-i-gata), Sundbyberg

Konstnär och arkitekt: Landskapsarkitekt LAR/MSA Monika Gora.

Byggherre: Stora Ursvik KB.

Ur juryns motivering: ”Pocket Park är ett urbant tillägg i den lilla skalan som visar att även små åtgärder får stor effekt.”

Trafikverkets arkitekturpris delas ut på Arkitekturgalan den 19 november under en ceremoni i Stockholms stadshus.