Nu är det ett år sedan Malmöexpressen började rulla i Malmö. Under året som gått har Skånetrafiken, Malmö stad och Nobina visat upp Malmöexpressen för inte mindre än ett 50-tal studiebesök från både Skandinavien och världen.
Malmöexpressen har en speciell linjesträckning, som knyter ihop motsatta samhällsskikt i olika stadsdelar och ökar tillgängligheten. Linje 5 går från Stenkällan/Rosengård, via Centralen till Västra Hamnen. Malmöexpressen är också en speciell bussmodell, en el-gashybrid som är extra lång med påstigning i alla dörrar och resenärerna sköter själva biljettköp och visering ombord - man ”blippar” sitt Jojo-kort. Fler får plats och påstigningen går snabbare jämfört med ”vanliga bussar”.
Restiden har också kortats ned genom att Malmöexpressen fått egna busskörfält genom Malmö centrum och genom att två linjer blivit en, vilket gör att man nu kan resa direkt utan byte från Malmös centrum/östra delar hela vägen till Västra Hamnen och Högskolan.
Vinster efter ett år kan räknas hem i bättre luftkvalitet, vilket man fått indikationer på från Malmö stads mätningar, lägre bullernivåer och fler resenärer. Resandet på sträckan från Stenkällan har ökat med 30 procent och i motsatt riktning med 23 procent.
Ovan har också resulterat i ett stort intresse från omvärlden; ett 50-tal studiebesök, bland annat från Singapore, Colombia, Norge, Danmark, Jönköping och Sundsvall. Malmöexpressen har också åkt på turné och uppmärksammats på seminarium och konferenser, samt bidragit stort till att Malmö tog hem ”Stora Trafiksäkerhetspriset” i år.