TaxiBot är ett elhybridfordon som transporterar flygplan, med avstängda motorer, från gate till landningsbana. Efter omfattande tester används TaxiBot nu på Lufthansas hubb i Frankfurt där den beräknas spara upp till 2 700 ton bränsle för långdistansflyg per år.
Efter godkännandet från European Aviation Safety Agency (EASA) använder Lufthansa LEOS, ett dotterbolag till Lufthansa Technik AG, nu det innovativa flygplansfordonet TaxiBot. TaxiBot (NB) är ett dragkrogslöst, 800 hästkrafter starkt, elhybridfordon som styrs av piloten och transporterar flygplan mellan gaten och landningsbanan med avstängd flygplansmotor. Fordonet är utvecklat av Israel Aerospace Industries (IAI) tillsammans med stöd från Lufthansa LEOS. Efter omfattande tester används nu TaxiBot i verklig flygtrafik på Frankfurt Airport.
- Lufthansa Group sätter nya global standarder i hållbar mobilitet. Med innovationer som TaxiBot bidrar vi inte bara till att spara bränsle utan gör även en viktig insats för att minska ljudnivån och avgasutsläpp på flygplatser, sade Kay Kratky, styrelsemedlem i Lufthansa German Airlines – Operations & Hub Frankfurt. Användningen av TaxiBot på Lufthansas hubb i Frankfurt kan spara upp till 2 700 ton bränsle för långdistansflyg per år.
En specialtillverkad hjulhållare i TaxiBot registrerar alla styrmoment och överför dessa för att navigera fordonets åtta hjul. Det gör det möjligt för piloten att styra fordonet från cockpiten genom att använda “Pilot Control Mode”, från att ha lämnat gaten till att den släpps vid landningsbanan. Flygplanets motorer behöver inte sättas igång förrän TaxiBot är frånkopplat från flygplanet.
På ett pressevent som hölls på Frankfurt Airport den 19 februari demonstrerades TaxiBot för lokala och internationella journalister, då en Lufthansa Boeing 737 transporterades till sin startposition.
- IAI, tillsammans med sin partner TLD, har sedan 2007 samarbetat med Lufthansa LEOS i utvecklingen av TaxiBot, med support från både OEMs Airbus och Boeing, sade Yehoshua Eldar, IAI Executive VP, och chef för TaxiBot-programmets styrgrupp. “TaxiBot är den enda certifierade och verksamma taxilösningen i världen. Vi är stolta över att skapa denna revolutionerande och miljövänliga innovation för kommersiell flygtrafik och vill tacka Lufthansa för deras fantastiska support i TaxiBot-certifieringen och valideringsprocessen. Familjen TaxiBot blir större i och med tester av modellen Wide Body (WB) som kommer att verka med alla flygplan inom WB-familjen, så som Boeing 747 och Airbus A380. Vi ser fram emot certifieringstesterna för WB med en Lufthansa Boeing 747-400 och kommer att fortsätta vårt långa och givande samarbete med detta ledande flagship-flygbolag.”
Den 19 februari skrev alltså ett samförståndsavtal under mellan Lufthansa LEOS och IAI för certifieringstester av widebody-flygplan. En Boeing 747-400 kommer att användas under testperioden som väntas slutföras vid slutet av 2015.
- Utvecklandet av TaxiBot är en milstolpe för miljövänlig flygplansverksamhet på marknivå. Att den nu används i skarpt läge är ett viktigt steg mot vårt långsiktiga målatt göra all flygplanstransportering miljövänlig, sade Peter Unger, vd på Lufthansa LEOS.
TaxiBot är en del av projektet “E-PORT AN” på Frankfurt Airport. Partners till initiativet är delstaten Hessen, Fraport AG, Lufthansa Group och modellregionen Rhine-Main. Som en del av det här projektet görs satsningar på elektronisk mobilitet för framtiden i syfte att göra bogseringsproceduren för flygplan och markfordon mer miljövänliga. Projekten stödjs av Förbundsministeriet för transport och digital infrastruktur.