Regeringen i Norge har föreslagit ett anslag till Jernbaneverket på 17,7 miljarder norska kronor till nästa år - vilket är en ökning med 1,5 miljarder. 6,5 miljarder är avsett till drift och underhåll och 11,3 miljarder för nyinvesteringar. Nordisk Infrastruktur ger här en sammanfattning av några av de pågående och de kommande projekten.
Den norska regeringen lägger stor vikt på att hålla tidsplan- och budget för de järnvägsanläggningar som nu är under byggnation. Men samtidigt vill man inte för den skull negligera underhållet av de befintliga banorna. I budgetförslaget ingår en ökning på 13,7 procent för underhåll till nästa år, Fördelningarna är resultatet av hur Jernbaneverket ser på de nödvändiga behoven för 2015. I botten finns en investeringsplan att följa vilken grundar sig på den nationella transportplanen.
– Vi fokuserar mycket på att rusta upp de befintliga banor som redan finns, säger Svein Horrisland, kommunikationsdirektör på Jernbaneverket.
Kapacitet
Nästa år ska 810 miljoner kronor användas till investeringar för att förbättra kapaciteten i det befintliga järnvägsnätet. Åtgärderna gäller bland annat kryssningsspår och bättre strömförsörjning på Ofotbanan, uppgradering av järnvägstelenätet och tågradiosystemet GSM-R, samt uppgradering av virkesterminalerna i Kongsvinger och Koppang.
Stationer
440 miljoner föreslås att gå till stationer och bytespunkter, 2015. Det omfattar bland annat modernisering av informationssystemen på linjerna Egersund – Stavanger och Trondheim – Steinkjer, plattformsupprustning på Östfoldsbanan samt ombyggnad av tågstationen vid Oslos internationella flygplats Gardemoen i samband med uppförandet av dess nya terminal T2.
Säkerhet och miljö
530 miljoner föreslås till att bibehålla och förbättra säkerheten och miljötänket i dagens järnvägsnät. Detta omfattar bland annat att jordskredssäkra Bergens- Nordlands- och Dovrebanan, bygga ut planfria järnvägskorsningar samt att förbättra brandsäkerheten i ett antal järnvägstunnlar.
Follobanan
Bland de större utbyggnadsprojekten finns bland annat; Follobanan, som är ett 22 kilometer långt nytt dubbelspår mellan Oslo och Ski. Banan har byggs för hastigheter upp till 250 kilometer i timmen, och är planlagd att vara färdigbyggd i december 2021. Projektarbetet kommer att vara i full gång till nästa år.
– Follobanan är en del av InterCityutbyggnaden, säger Svein Horrisland.
InterCity-projektet syftar till att skapa bättre regionala tågförbindelser i hela region Östlandet med Oslo som nav.
Just sträckan mellan Oslo centralstation och Ski, sydöst om den norska huvudstaden, är en av Norges mest tättrafikerade och befolkningskurvan i denna region väntas även stiga och därmed även antal pendlingsresenärer. Fram till år 2025 väntas antalet dagliga resenärer på sträckan öka med 11 000, vilket motsvarar en sjuttioprocentig ökning under rusningstid.
I dagsläget sker tågtransporterna mellan de två nämnda knutpunkterna via Östfoldbanan, som i dagsläget är hårt ansträngd. När Follobanan står klar ska den, i samspel med Östfoldbanan, öka framkomligheten och punktligheten samt förkorta restiden för kollektivtrafiken i regionen. Tanken är att Follobanan, 22 kilometer nytt dubbelspår från Oslo centralstation till knutpunkten Ski, ska stötta och bidra till regionens expansion och dessutom bidra till att fler kan ställa bilen och istället välja tåget. Banan byggs för hastigheter på uppemot 250 kilometer i timmen, vilket skapar möjlighet till en halverad restid mellan Oslo centralstation och Ski station, från 22 till 11 minuter
Den bidrar också till att förstärka kapaciteten för godstrafiken. Jernbaneverkets målsättning är att Follobanan ska bidra till att öka andelen godstransporter på tåg.
Projektet omfattar dessutom byggnationen av nya Ski station samt omfattande upprustningsarbeten av Oslo Centralstation med omnejd.
ERTMS på Östfoldsbanan
Även den parallella Östfoldbanan ska moderniseras och Jernbaneverket har nyligen anlitat svenska Sweco för att utreda och projektera en tio kilometer lång etapp på banan. Arbetet påbörjas i december och pågår till oktober 2015. Denna bana ska även utrustas med det ny europeiska signalsystemet ERTMS.
Dubbelspår på Vestfoldsbanan
Även Vestfoldbanan, som löper mellan Drammen-Ski, rustas nu på flera delsträckor med byggnation av dubbelspår på etapperna Holm-Holmestrand-Nykirke och Farriseidet-Porsgrunn.
Dubbelspåret mellan Holm och Nykirke, omfattar 14,1 kilometer och banan byggs för hastigheter upp till 250 kilometer i timmen. Bygget startade 2010 och sträckan är planlagd att vara färdig hösten 2016.
Dubbelspåret mellan Farriseidet och Porsgrunn omfattar 22,8 kilometer nytt dubbelspår och kommer leda till en förkortning av resetiden på sträckan, från dagens 34 minuter ner till 12 minuter. Bygget startade 2012 och sträckan är planlagd att vara färdig sommaren 2018.
Bättre kapacitet på Bergensbanan
Bergensbanan som löper mellan Norges huvudstad och landets andrastad håller på att rustas upp bland annat med ett nytt 10,6 kilometer långt dubbelspår mellan Arna och Bergen. Just järnvägssträckan mellan Arna och Bergen är för närvarande en av Europas mest högtrafikerade enkelspårsträcka med drygt 120 person- och godståg per dygn. Sträckan har nått sitt kapacitetstak och utgör en flaskhals på den vältrafikerade Bergensbanan, vilket föranleder en storsatsning från Jernbaneverket. Med bygget av nya Ulrikentunneln åtgärdas en flaskhals i tågtrafiken till och från Bergen. Sträckan byggs ut med dubbelspår som mer än fördubblar kapaciteten och ökar hastighetsbegränsningen på sträckan. Satsningen är indelad i två delprojekt; utbyggnaden av dubbelspår mellan Arna och Fløen, som bland annat omfattar en 7800 meter ny tunnel genom Ulriken. Det andra delprojektet omfattar 1,3 kilometer nya spår från Fløen till Ulrikentunnelns västra tunnelmynning i anslutning till Bergens station. Hela sträckan förses dessutom med ett nytt signalsystem.
När den nya Ulrikentunneln står klar kommer den att trafikeras parallellt med den gamla tunneln, som byggdes 1964. Tunneln bidrar till att öka kapaciteten för såväl gods som persontrafik. Ytterligare en målsättning är att knyta området öster om Bergen närmare staden samt att reducera restiden något på sträckan Bergen-Voss.
Som en del av projektet rustas den gamla Ulrikentunneln från 1964 upp för att förberedas för framtida krav. Den gamla Ulrikentunneln ska bland annat brandsäkras och förses med nya ytskikt som ska skydda tunneln från fukt. Tvärpassagerna mellan de båda tunnlarna ska också säkras. Jernbaneverket har bestämt sig för att genomföra de två delprojekten i samma satsning, vilket medför en del värdefulla synergieffekter, inte minst ur kostnadssynpunkt.
Första spadtaget till den nya Ulrikentunneln togs nu hösten 2014. Tunneln planeras stå klar lagom till sommaren 2018. Först när den nya tunneln står klar inleds uppgraderingen av den befintliga tunneln från 1964. Målsättningen dubbelspåret mellan Arna och Bergen ska stå klart år 2020. Projektets totala budget uppgår till 3,42 miljarder norska kronor.
Nordnorska banor
Den norska regeringen har beslutat att satsa ytterligare drygt 64 miljoner norska kronor på att utveckla de nordnorska järnvägarna Nordlandsbanan respektive Ofotbanan. Det handlar bland annat om att bygga nya mötesspår, förlänga plattformar samt att etablera en ny station för persontågstrafik vid Oteråga på Nordlandsbanan.
Nordlandsbanan är drygt 70 mil lång och sträcker sig mellan Trondheim och Bodö, längs den norska västkusten. Den 43 kilometer långa Ofotbanan är en viktig godsjärnväg för Sveriges del, då den förbinder den nordnorska hamnstaden Narvik med den svenska Malmbanan som ansluter vid Riksgränsen.
Samverkansprojektet Dovrebanan
Ett annat av Norges största järnvägsprojekt för tillfället är E8-Dovrebanan, ett samverkansprojekt mellan de norska väg- och järnvägsämbetsverken, Statens Vegvesen respektive Jernbaneverket. Projektet omfattar en fyrfilig motorväg och en dubbelspårig järnväg längs sjön Mjøsa. Syftet är att bidra till utvecklingen av det norska inlandet genom att förkorta restiden och öka kapaciteten rejält på den berörda sträckan. Vägen och järnvägen löper till stora delar parallellt, vilket ytterligare förstärkte behovet av ett samverkansprojekt. Den sex mil långa sträckan mellan Eidsvoll-Hamar är i dagsläget en av Norges mest trafikerade enkelspårssträckningar. Med dubbelspår längs med hela sträckan blir restiden mellan Oslo och Hamar en timme. Samtidigt kan antalet tågavgångar dubbleras. Dubbelspåren skapar dessutom förutsättningar för såväl godståg som persontåg samt framtida höghastighetståg. Hela dubbelspårssträckan fram till Hamar väntas stå klar 2024.
Källa: Jernbaneverket