Chefen för Berlins nya flygplatsbygge avgår

Hartmut Mehdorn. Foto: Wikipedia
Hartmut Mehdorn. Foto: Wikipedia
Berlins nya flygplatsbygge BBI. Bild: BBI/BER-projekt
Berlins nya flygplatsbygge BBI. Bild: BBI/BER-projekt

Hartmut Mehdorn, verkställande direktör för Berlins nya flygplats BBI (även känd under flygplatskoden BER), har meddelat att han kommer att avgå nästa år. Mehdorns beslut kommer efter långvariga och svåra meningsskiljaktigheter med företagets styrelse angående flygplatsens avsevärt försenade öppnande.

BERs vd Hartmut Mehdorn sade att han kommer att avgå när företagets styrelse har hittat en efterträdare för honom, i varje fall senast i juni 2015. Denna smått överraskande avgång följde ett lika oväntat tillkännagivande från styrelsen sida om att Berlins nya flygplats kommer att öppnas under första halvan av 2017.

Projektet stöds och finansieras av den federala regeringen, delstaterna Berlin och Brandenburg. Sedan det senaste öppningsdatumet återkallades i januari 2013 bland annat på grund av konstruktionsfel i terminalen, nämndes även 2016 som året då flygplatsen skulle öppnas. Det nya datumet 2017 tror knappast någon på längre i Tyskland.

Mehdorn meddelade att hans avgång har ”tyvärr lett till en mängd spekulationer om hans person" som har överskridit "tolerabel nivå."

-Jag beklagar personligen min avgång, men den är helt i linje med min uppfattning om pliktkänsla och har ingenting med mina personliga ambitioner att göra, sade han i ett uttalande.

Mehdorn tog på sig en svår uppgift 2013 när han som vd för Berlins nya flygplats Berlin-Brandenburg skulle reda ut bygghärvan söder om Berlin och det hopplöst försenade projektet. Ursprungligen skulle projektet vara klar under 2011, men det bromsades oavbrutet av en serie av allvarliga planeringsmissar, korruption och andra felaktigheter, inklusive ett brandskyddssystem som inte fungerade.

I sitt uttalande gick Mehdorn inte in på de problem som hade orsakat hans avgång. Men observatörer har upprepade gånger hänvisat till den stora oenigheten som råder mellan styrelsen och Mehdorn beträffande tidpunkten för flygplatsens öppnande och dess framtida storlek.

Styrelsen har också förkastat Mehdorn's plan om att förstora flygplatsen, som enligt hans mening var för liten för att hantera Berlins expanderande flygtrafik. Enligt projektplaner har flygplatsen en kapacitet på 27 miljoner passagerare per år, en siffra som redan i år har överträffats av Berlins två nuvarande flygplatser, Schönefeld och Tegel med en miljon.

Källa: Deutsche Welle