Efter domen från Mark- och miljööverdomstolen i slutet av november kan arbetet med att bygga ut Arlanda flygplats ta ordentlig fart. Totalt under perioden 2014-2043 uppskattas investeringsvolymen för terminalutvecklingen till drygt 13 miljarder kronor, varav knappt 7 miljarder avser den första etappen. Det skriver DN.se.
De frågor som Mark- och miljööverdomstolen har haft att pröva har i huvudsak rört vilka skyddsåtgärder som ska gälla för att minska och begränsa störningen av buller från flygverksamheten, till exempel villkor för inflygningsprocedurer, flygvägar och bullerskyddsåtgärder. I korthet innebär domen att plan som ska landa på Arlandas tredje bana får fortsätta att flyga rakt in mot landningsbanan. Dessutom slipper flygplatsen att ta med påverkan från biltrafik till och från flyget i villkoren för klimatpåverkan.
– För oss var domen en stor lättnad. Vi kommer att fortsätta att minska våra koldioxidutsläpp och framtidens plan kommer att bullra mindre än dagens. En miljödom som skulle ha tvingat oss att minska trafiken påtagligt hade varit förödande för Sverige, säger Kjell-Åke Westin, flygplatsdirektör på Arlanda, till Dagens Nyheter.
Domen möjliggör nu alltså en fortsatt utveckling av flygplatsen. Swedavia planerar att investera 13 miljarder kronor fram till 2043 för att uppgradera Stockholm Arlanda Airport i linje med den förväntade tillväxten av resenärer vid flygplatsen.
Mer än hälften av de 13 miljarderna ska investeras fram till 2023 och används för att ge såväl resenärer som servicefunktioner och flygplan mer utrymme.
Den långsiktiga planen är uppdelad i etapper. Den första etappen sträcker sig över en tioårsperiod. Konkret omfattar utvecklingsplanen bland annat en ny pir i Terminal 5 som är dimensionerad för att hantera större flygplan för långdistansdestinationer, utbyggd säkerhetskontroll liksom kommersiella ytor i samma terminal, terminalnära parkeringsplatser samt ett helt nytt miljöanpassat driftområde.
Övriga källor: Swedavia, Mark- 0ch miljööverdomstolen