KTH och Scania inleder ett samarbete om ett nytt forskningscentrum på KTH för framtidens transportsystem, Integrated Transport Research Lab. Här ska teknik som autonoma bussar, elvägar och bättre system för att undvika bilköer utvecklas och testas.
Centret ska bidra till teknik- och systemlösningar som markant och konkret minskar koldioxidutsläppen från transportsektorn till nivåer under EU-målen.
iTRL är en tvärvetenskaplig satsning som spänner över flera teknikområden inom KTH. Tanken är att knyta ihop KTH:s redan stora FoU-kompetens inom fordonsteknologi, intelligenta transportsystem, policyfrågor, infrastruktur och affärsutveckling.
Scania går in med 50 miljoner kronor som en grund för nya forskningscentret, som invigs i början av 2015.
− Autonoma bussar i lokaltrafiken, elvägar, nya personbilskoncept, godstransporter nattetid och bättre verktyg för att slippa trafikstockningar och bilköer i rusningstrafik är några exempel på koncept som kommer att vidareutvecklas inom ramen för iTRL, säger Peter Gudmundson, rektor för KTH i ett pressmeddelande. Forskarna på iTRL kommer att kunna använda Stockholm som ett ”levande laboratorium”.
− Vi måste vidareutveckla styrkor och kompetens inom teknologiområden som är viktiga för samhället och för industrins fortsatta utveckling. Tillgången på strategiskt viktig kompetens och välutbildade ingenjörer är avgörande för Sveriges och Scanias konkurrenskraft, säger Martin Lundstedt, vd för Scania. Fortsatt framgång kräver en samverkan mellan industri, akademi och myndigheter – därför är det viktigt för oss att vara tidigt ute och satsa på iTRL.