Stockholms stad har nu kommit överens med landstinget, Nacka kommun och Värmdö kommun om var den framtida bussterminalen för Nacka- och Värmdöbussarna ska ligga och hur den ska finansieras.
Bussterminal ska, precis som i den tidigare planen, ligga i Katarinaberget. Terminalen får något mindre kapacitet än i det tidigare förslaget eftersom att det nu är klart att tunnelbanan ska byggas ut till Nacka. Samtidigt är det viktigt att bygga för framtidens behov med ökad kollektivtrafik och bussterminalen ska klara behoven fram till 2050.
En bussterminal i Nacka Centrum ska också byggas för att förenkla sammankopplingen mellan bussar och tunnelbana och skapa smidig omstigning för passagerarna.
Stadsbyggnadskontoret i Stockholms stad ska nu inleda ett nytt planarbete som inklusive eventuella överklaganden beräknas ta 3-4 år. Själva byggtiden för terminalen beräknas ta 3-4 år. Det innebär att terminalen kan stå klar för de första passagerarna ungefär samtidigt som Slussens nya trafik- och slussanläggning står klar. Det vill säga under 2021.
Kostnaden för bussterminalen vid Slussen beräknas bli 1,43 miljarder kronor. Staten genom länsstyrelsen står för hälften av kostnaden, Stockholms stad för 25 procent och landstinget för 25 procent. Stockholms stad kommer att bygga terminalen medan det är landstinget som kommer att äga den och stå för driften.
– Arbetet med den nya Slussen är i full gång och nu har ännu en viktig del kommit på plats. Jag är väldigt glad att vi har säkrat finansieringen av bussterminalen. Detta understryker att garaget är en regional fråga där staden är en part, säger Sten Nordin (M) finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande Stockholm stad.