Resandet i kollektivtrafiken fortsätter öka

Liljeholmen är en kollektivtrafikknutpunkt i södra Stockholm. Foto: Christer Wiik
Liljeholmen är en kollektivtrafikknutpunkt i södra Stockholm. Foto: Christer Wiik

Under 2013 gjordes 1 420 miljoner resor i kollektivtrafiken, en ökning med tre procent jämfört med 2012 och med 27 procent under de senaste tio åren. Det framgår av Trafikanalys statistik om lokal och regional kollektivtrafik. I genomsnitt gjorde svensken förra året 148 resor i kollektivtrafiken.

 – Att ha tillgång till kollektivtrafik är en förutsättning för att motverka trängseln i storstäderna. På landsbygden är kollektivtrafiken ett viktigt alternativ för skolelever och alla andra som inte vill eller kan köra bil, säger Tom Petersen, projektledare på Trafikanalys..

Sammanlagt gjordes förra året 1 420 miljoner resor (mäts i antal påstigningar) i kollektivtrafiken i riket, en ökning med 43 miljoner jämfört med år 2012. Drygt hälften av resorna genomfördes med buss, nästan var fjärde med tunnelbana och drygt var tionde med tåg respektive med spårväg. Bara en av hundra resor genomfördes med kollektivtrafik till sjöss.

Inte oväntat står storstadslänen för majoriteten av resorna. Drygt hälften av resorna 2013 genomfördes i Stockholms län, var femte i Västra Götaland och var tionde i Skåne län. Det innebär att åtta av tio resor med kollektivtrafik genomfördes i de tre storstadslänen.

– I stora delar av landet finns en efterfrågan på klimatvänliga transporter för pendling, med möjlighet att arbeta ombord under resan. Ett gott utbud av kollektivtrafik kan bidra till en bättre miljö och till en bättre trafiksäkerhet, säger Tom Petersen

Längden på resorna varierar i landet. Stockholms län har kortaste genomsnittslängden på resor, 7 kilometer. Längst reser man i Dalarnas län, i genomsnitt 35 kilometer. För riket som helhet är genomsnittsresan 10 kilometer.

Under år 2013 uppgick produktionskostnaderna för kollektivtrafiken i Sverige till cirka 39 miljarder kronor, en ökning med 8 procent sedan 2012. Verksamhetsintäkterna uppgick till drygt 20 miljarder kronor. Det innebär att hälften av resan betalas med verksamhetsintäkter, resten med bidrag.

Bidragen från kommun, landsting och stat uppgick till drygt 19 miljarder kronor. Majoriteten av bidragen, 87 procent, kom från landstingen. En liten del, 3 procent, kom från staten (Trafikverket).

För detaljerad information, se rapporten Lokal och regional kollektivtrafik 2013, som bygger på uppgifter från länstrafikbolag, regionala kollektivtrafikmyndigheter och vissa kommuner. Trafikanalys är statistikansvarig myndighet och Statisticon AB har producerat rapporten på uppdrag av Trafikanalys.