Resenärer nöjda med Luleå Airport

Foto: Lars Falkdalen Lindahl
Foto: Lars Falkdalen Lindahl

Swedavias satsning på nya Luleå Airport som skulle ge en bättre atmosfär, ett större utbud och en smidigare säkerhetskontroll har givit 83 procent nöjda resenärer i den årliga kundnöjdhetsmätningen. Resultatet är det bästa i flygplatsens historia.

Resenärerna som reser till och från Luleå Airport möts nu av ett större incheckningsområde, en ny säkerhetskontroll med ett smidigare kösystem och en ny ankomsthall. Dessutom har modern design kopplad till Norrbotten givits ett tydligt utrymme på flygplatsen.

Responsen från resenärerna har kommit snabbt och talar sitt tydliga språk. Aldrig tidigare har flygplatsen uppnått resultatet 83 procent i den årliga kundnöjdhetsmätningen. Det är en ökning med elva procentenheter jämfört med resultatet samma mätperiod innan ombyggnationen påbörjades år 2011.

– Vi arbetar intensivt för att attrahera fler flyglinjer i samarbete med andra aktörer i regionen. Att vår nya flygplats är så här uppskattad av resenärerna har självklart påverkan även på det arbetet, säger Ann-Christin Viklund, flygstationschef på Luleå Airport.

Vi ser utvecklingen av Luleå Airport som ett utmärkt exempel på god samverkan mellan Swedavia, regionala medfinansiärer och EU som genom sin regionala utvecklingsfond valt att investera och satsa på utvecklingen i hela vår region, säger Yvonne Stålnacke, kommunalråd i Luleå.

Medfinansiärerna som möjliggjort investeringarna i ombyggnationen av Luleå Airport är Europeiska regionala utvecklingsfonden, Länsstyrelsen i Norrbottens län, Luleå kommun, Norrbottens läns landsting, Bodens kommun, Piteå kommun och Älvsbyns kommun.