I sommar öppnar den sista delen av Tvärbanans Solnagren, sträckan mellan Solna centrum och Solna station. Men utbyggnaden av Stockholms snabbspårväg tar inte slut där. I höst tas första spadtaget för banans förlängning i öst, från Sickla udde i Hammarby Sjöstad till Sickla station i Nacka, där Tvärbanan ska ansluta till Saltsjöbanan.
I oktober i fjol invigdes Tvärbanans Solnagren, en ny 7 kilometer lång spårvägssträckning från Alvik till Solna Centrum. Den senaste utbyggnaden gör att snabbspårvägen Tvärbanan nu är totalt 17 kilometer lång och nu fortsätter utbyggnaden av den sista förlängningen, från Solna Centrum till Solna station och arbetena är nu inne i sin slutfas.
Färdigbyggda tunnlar
- Anläggningsarbetena på sträckan mellan Solna centrum och Solna station har gått mycket bra och cut and cover-tunnlarna är nu färdigbyggda och återställningsarbeten på markytan pågår, säger Kurt Seliberg, projektchef för Tvärbanans Solnagren.
Det är ett komplicerat förlängningsprojekt, då banan byggs i direkt anslutning till två trafikerade trafikleder, Solnavägen respektive Frösundaleden där banan löper under dessa leder via tunnlar.
- De gator som har varit avstängda, Solnavägen och Hasgalundsgatan, är nu öppnade igen och hållplats Solna station håller också på att färdigställas, fortsätter Seliberg.
- I tunnlarna har spårläggningsarbeten påbörjats liksom el-, tele- och signalinstallationer. Under fem dagars trafikavstängning under påskhelgen byggs spår och kontaktledningar i Solna Centrum ihop. Inkoppling av signalsystemet planeras ske under en kortare avstängning i juni och trafikstarten av hela Solnagrenen upp till Solna station planeras ske i juli, meddelar Seliberg.
Förlängning i öst
I fjol togs ett beslut om att Tvärbanan ska förlängas i östlig riktning, från dagens slutstation, Sickla udde i Hammarby Sjöstad till Sickla station i Nacka. Nacka ska småningom få en tunnelbanelinje i kommunen och redan nu planerar kommunen för många nya bostadsområden, vilket också var en förutsättning i tunnelbaneavtalet. I synnerhet kommer den västra delen av Nacka, Sicklaön, att förtätas rejält.
- Inför den utveckling Nacka och Västra Sicklaön står inför, behöver vi skapa nya, miljömässiga resvägar. I och med att Tvärbanan ska knytas samman med Saltsjöbanan och Nacka-Värmdöbussarna och så småningom tunnelbanan, skapar vi nya, miljömässiga resvägar, säger Cristian Rydberg, planarkitekt, Nacka kommun, och fortsätter:
- Om allt går som planerat så kommer man framåt julen 2016 kunna ta sig från Sickla Udde till station Sickla, strax söder om Saltsjöbanans plattform i en ny knutpunkt, säger Cristian Rydberg, planarkitekt, Nacka kommun.
Nordlig avstickare
Klart är också att Tvärbanan så småningom ska förlängas i en nordlig avstickare, som utgår från station Norra Ulvsunda. Banan skall bland annat här passera Bromma flygplats, Solvalla, Rissne, det nybyggda bostadsområdet Ursvik samt Kista. Slutstation etableras i Sollentunastadsdelen Helenelund, där det finns koppling till pendeltågsnätet mot Arlanda och Uppsala. När byggstart kan ske för detta projekt är ännu inte bestämt i detalj men trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting har beslutat om att spaden ska sättas i marken under 2016, vilket kan innebära att trafiken på Tvärbanans Kista-Sollentunagren kan vara igång 2019.
Sollentuna får koppling
Sollentuna ställer sig positiv till tvärbanans anslutning till kommunen, då Tvärbanans anslutning till Helenelund station är en viktig del i Sollentunas ambition att utveckla ett urbant stråk mellan Helenelund Centrum och Kista såväl som för kommunens framtida stadsbyggnadsplaner. Kommunens plan- och exploateringsavdelning arbetar nu med att ta fram olika förslag på hur sträckan ska dras på bästa möjliga sätt med hänsyn till trafiknytta, stadsbyggnad, befintlig omgivning och ekonomiska aspekter.
Källor: SL, Nacka kommun, Sollentuna kommun, Ursvik.se