Klartecken för Stockholm Nord

Vy över Stockholm Nord vid Rosersberg. Foto: Kilenkrysset

Den nya kombiterminalen Stockholm Nord i Rosersberg ska drivas av Gävle Containerterminal (GCT).

 - I en snar framtid kommer Stockholm Nord-terminalen att vara den mest betydelsefulla i landet. På lång sikt innebär det ett lyft för hela regionen, och det säger inte lite med tanke på att det redan idag är ett av landets hetaste områden. Det är norr om Stockholm som tillväxten sker, säger Jan Persson vd i Kilenkrysset, som på kort tid byggt upp logistiknavet Stockholm Nord i Rosersberg.

Kombiterminalen ska enligt planerna öppnas i slutet av nästa år. Den blir en av landets största, och kommer att bidra till smidigare och effektivare varuflöden i trafikmässigt ansträngda stor-stockholm och mälardalen. Det innebär exempelvis en reducering av den tunga trafiken på Essingeleden.

En väsentlig del av importen till och exporten från huvudstadsregionen ska gå via Stockholm Nord. Import-containrar till Stockholm/Mälardalen kan då komma med båt till GCT och sedan vidare med järnväg till Stockholm Nord. Sedan några år tillbaka försörjs f.ö. Arlanda med flygbränsle via en järnvägspendel från Gävle hamn.

- Med ett unikt bra läge vid Ostkustbanan och E4 nära Arlanda har vi bästa tänkbara förutsättningar för en framgångsrik verksamhet, säger GCT:s vd Stig Wåhlstedt.

Kilenkrysset investerar nu i kombiterminalens infrastruktur, och GCT åtar sig att bemanna och utrusta terminalen med kranar, truckar, dragfordon och IT-system.

Den nyligen invigda motorvägsavfarten till Rosersberg/Stockholm Nord innebär snabba och smidiga övergångar mellan järnväg och väg.