EU-förslag kan hota svenska flygplatser

Foto: Daniel Asplund
Foto: Daniel Asplund

Över 30 svenska flygplatser riskerar nedläggning om ett planerat EU-förslag blir verklighet, anser organisationen Sveriges regionala flygplatser (SRF). Enligt förslaget ska allt offentligt stöd avvecklas, eftersom det anses ge snedvriden konkurrens mellan flygplatserna.

- Det finns ingen rimlighet i förslaget, säger Peter Larsson, vd för SRF.

Enligt honom skulle endast tre av SRF:s 36 flygplatser klara sig utan offentligt stöd. De andra skulle tvingas stänga eftersom de går med förlust utan stöd från kommuner och landsting.

Sveriges största flygplats Arlanda, med över 19 miljoner resenärer varje år, drivs av det statliga bolaget Swedavia. Förutom Arlanda driver Swedavia tio andra flygplatser. Bolaget går med vinst, till skillnad från de flesta icke-statliga flygplatser.

- Det är lätt för stora flygplatser som kör stora flygplan, men i mindre städer är det svårt att få vinst. Du ser aldrig en Airbus landa i Arvidsjaur, säger Peter Larsson.

TT: Kan man inte höja flygpriserna för att få vinst?

- Nej, det kommer att innebära att folk stannar hemma. I dag kostar en tur- och returresa i Sverige mellan 3 000 och 4 000 kronor om man inte åker mellan de största städerna.

Enligt Pernilla Baralt, EU-kommissionens pressansvariga i Sverige, stämmer det inte att allt offentligt stöd ska försvinna.

- Det finns väldigt många regioner i Sverige där flyget är det enda alternativet att ta sig till andra städer i rimlig tid. Vi har ingen ambition att sätta åt några små flygplatser, säger hon.

Det är EU:s konkurrenskommissionär Joaquin Almunia som leder arbetet med att ta fram de nya riktlinjerna.

- Inom ett par veckor kommer vi med ett utkast. Då kommer man att ha tre månader på sig att komma in med synpunkter till oss, och först vid årsskiftet är vi klara att lägga förslaget, säger Baralt.

Svenska socialdemokrater har uttryckt oro för det kommande förslaget. EU-parlamentarikern Marita Ulvskog (S) har skrivit till Almunia i ärendet och var inte nöjd med hans svar.

- Kommissionären skriver att han vill ha balans mellan lika konkurrensvillkor och de regionala flygplatsernas betydelse för lokal tillväxt. För oss i Sverige är det uppenbart att en sådan balans måste innebära att möjligheten till offentligt stöd till små flygplatser kvarstår, skrev Ulvskog nyligen i en kommentar.

(TT)