Viking Line nominerade till säkerhetspris

Foto: Viking Line

Rederiet Viking Line har en nollvision mot brott ombord och arbetar långsiktigt för att öka tryggheten för alla resenärer på fartygen. Liksom i samhället i stort är ofredanden och kvinnors utsatthet särskilt prioriterade frågor. Nu har Viking Line nominerats till säkerhetsbranschens pris Security Award 2017 för sitt arbete för minskad brottslighet ombord.

Varje år sedan 2010 utnämner Security Awards de företag, organisationer och individer som på olika sätt har utmärkt sig i arbetat för ökad säkerhet i samhället. I år har Östersjörederiet Viking Line tillsammans med två andra företag nominerats i kategorin Årets kommersiella satsning.

Security Awards nominering:
”Det är en speciell utmaning att jobba med säkerhets- och trygghetsfrågor på ett kryssningsfartyg. Den fysiska begränsningen, nöjesfaktorn och gäster som är socioekonomiskt olika och har olika förväntningar ger särskilt utmanande förutsättningar. Speciellt tydligt blir det på ett fartyg som Viking Cinderella, en renodlad nöjeskryssare där programmet vänder sig till en festinriktad målgrupp.

Viking Line har genomfört ett omfattande program för att minska antalet brott ombord: åldersgräns för kryssningsresenärer, stängd alkoholförsäljning i taxfreebutiken på helgkvällar, obligatorisk bagagescanning, 100 procentig ID-kontroll samt utökad kamerabevakning under dygnets alla timmar. Rederiet startade också en expertkommitté med polis, säkerhetschef, läkare, psykoterapeut, etikdoktor och sex- och samlevnadsexpert, med fokus på att hantera sexualbrott ombord. Bar- och restaurangpersonal har dessutom gått utbildning inom ansvarsfull alkoholutskänkning.

Resultatet är mycket starkt, och syns tydligt i statistiken i form av ett klart minskat antal brott och incidenter. Framgången är en långsiktig trygghet vilket ger fler passagerare och högre vinst”

– Vi är stolta och hedrade över denna nominering. Viking Line är ett rederi för alla och därför är det självklart för oss att också värna allas rätt att riskfritt kunna ha roligt och avkopplande under en kryssning. Vi har redan kommit långt tack vare ett mångsidigt och långsiktigt arbete från hela organisationen, med fokus på att hitta de konkreta åtgärder som gör verklig skillnad – men vi ger oss inte förrän vi har nått vår nollvision, säger Kenneth Gustavsson, marknadsdirektör för Viking Line Skandinavien.