Nytt transportslag kan ta plats i Göteborg 2021

Bilden visar hur linbanan skulle kunna se ut över Göta älv och Lindholmen med det planerade höga Karlatornet. Illustration: Tomorrow
Bilden visar hur linbanan skulle kunna se ut över Göta älv och Lindholmen med det planerade höga Karlatornet. Illustration: Tomorrow

 

 

Planerna på en linbana över Göta älv i Göteborg blir allt mer konkreta. Dels har stadens byggnadsnämnd gett klartecken för att sätta igång med projektets detaljplan. Senare i år utses även det vinnande arkitektförslaget för linbanans utformning. Bygget beräknas komma igång under hösten 2019 och systemet bedöms att tas i drift 2021.

Idén med en linbana i Göteborg kommer från den diskussion som fördes med göteborgarna inför stadens 400-årsjubileum 2021. Ett populärt förslag från medborgarna var en linbana över älven, kanske inspirerat av den linbana som vid stadens 300-årsjubileum gick mellan Liseberg och Götaplatsen.

Mellan fastlandssidan och Hisingen

På bara några få år har linbanan gått från att vara en kul idé till ett fullt realiserbart projekt.Den första linbanan som nu planeras till stadens 400-årsjubileum 2021, ska löpa mellan Järntorget på södra älvstranden och Wieselgrensplatsen på centrala Hisingen Trafiknämnden har sedan tidigare fastslagit att de fyra stationerna ska ligga på Lindholmen, Lundby och Wieselgrensplatsen, samt på Järntorget på fastlandssidan. Mellan stationerna ska linbanan bäras upp av sex torn som planeras bli mellan 70 och 100 meter höga.

Integrerad del av kollektivtrafiken

Investeringskostnaderna beräknas, enligt Trafikkontoret Göteborgs stad, till cirka 1 miljard kronor (850-1050 miljoner kronor) och den årliga drift- och underhållskostnaderna till cirka 40-50 miljoner kronor.

Linbanan är nämligen inte bara jubileumsåtgärd inför stadens 400-årsfirande, utan ambitionen är att den ska ingå i kollektivtrafiken som en del av Västtrafiks utbud. Därmed skulle Göteborg bli först i Sverige med att integrera en linbana som en del av den ordinarie kollektivtrafiken.

Gondolerna beräknas kunna avgå med 45 sekunders mellanrum, med en hastighet på 20–25 km/h och antalet resande per timme skulle då kunna bli lika stort som för en spårvagnslinje (mer än 2 000 resenärer per riktning och timme).

Arkitekttävling

Nu har Göteborgs Stad, i samarbete med Stadsbyggnadskontoret, Västtrafik och Sveriges Arkitekter, bjudit in till en arkitekttävling om hur stationerna, tornen och gondolerna på den planerade linbanan mellan Järntorget och Wieselgrensplatsen ska se ut.

Syftet med arkitekttävlingen är att få fram ett väl gestaltat, genomförbart och utvecklingsbart funktionellt koncept för designen av Göteborgs linbaneanläggning. Den nya linbanan ska ha en tydlig identitet som tillför en ny dimension i Göteborgs stadsmiljö. I oktober 2017 väntas tävlingsjuryn utse ett vinnande team.

Källa: Göteborgs stad

Text: Christer Wiik