"Tunneln mellan Tallin och H:fors finansieras med kinesiska pengar"

Prislappen för tunnelprojektet ligger på 15 miljarder euro, varav byggnadskostnaderna uppskattas vara 12,5 miljarder. Tunnelbygget uppskattas ta omkring sex år och sysselsättningspåverkan för Finlands del räknas motsvara upp till 20 000 årsverken. Bild: Finest Bay Area Development,

Från och med julafton år 2024 ska det vara möjligt att åka tåg till Tallinn genom en undervattenstunnel. Tunneln kommer att kosta 15 miljarder att bygga och den ska finansieras med hjälp av bland annat kinesiska pengar, säger Peter Vesterbacka till Svenska Yle.

Finest Bay Area Development, företaget som ska genomföra projektet, är i full gång med att göra en avsiktsförklaring med världens största byggnadsfirma.

– Vi har för avsikt att göra upp en avsiktsförklaring med kinesiska CREC, alltså världens största byggnadsfirma, berättar Vesterbacka.

Byggnadsjätten är specialiserad på just järnvägsprojekt och har ett specialkunnande inom stora borruppgifter, menar Vesterbacka.

I Kina har bolaget låtit bygga över 18 000 kilometer järnvägstunnlar.

– Sakkunskap finns, konstaterar Vesterbacka.

Senast på julafton år 2024 ska det vara möjligt att ta tåget från huvudstadsregionen till Tallinn genom en tunnel under Finska viken.

Men projektet kan vara klart betydligt tidigare än så – tanken är att tåget egentligen ska börja susa genom tunneln inom fem år.

– Vi valde datumet för att 24.12.2024 är ett enkelt datum att komma ihåg, säger entreprenören Peter Vesterbacka, som kallar sig själv för tunnelbyggare.

lJärnvägstunneln, som ska binda samman huvudstadsregionen och Tallinn, blir kring 100 km lång och ska ta 20 minuter att åka från ändhållsplats till ändhållplats. De två tunnlarna – en i vardera riktningen – kommer att vara upp till 17 meter i diameter.

Stationerna där passagerarna kan stiga ombord på tåget ska vara fyra till antalet. En i Ülemiste, som ligger nära flygfältet i Tallinn, och tre i huvudstadsregionen.

En av stationerna kommer att finnas vid Helsingfors-Vanda flygfält och den andra i Otnäs-Kägelviken i Esbo.

Den tredje stationen kommer att finnas vid en artificiell ö kring 15 kilometer söder om Helsingfors.

– På ön kommer det att finnas både bostäder och underhållning för alla, säger Vesterbacka.

Kring alla stationer kommer det att byggas bostäder för 50 000 invånare – så det kommer att skapas möjlighet för 200 000 nya invånare i hela det nya metropolområdet.

Skillnaden är att Vesterbacka är klar att förverkliga projektet så fort alla behövliga lov är i skick. Det tjänstemannadrivna projektet saknar fortfarande finansiering.