Ny tunnel ska avlasta trafiken till Västra hamnen i Helsingfors

Hamntunneln börjar under Västra hamnens nya terminalbyggnad och kommer upp till ytan i Sundholmen. Illustrationsbild. PES-Arkkitehdit Oy.
Hamntunneln börjar under Västra hamnens nya terminalbyggnad och kommer upp till ytan i Sundholmen. Illustrationsbild. PES-Arkkitehdit Oy.

Ny två kilometer lång tunnel ska förbättra trafiken till Västra hamnen i Helsingfors och minska belastningen i Busholmens gatumiljö.

Helsingfors förbereder nu nästa stora infrastrukturprojekt: en två kilometer lång tunnel mellan Västra hamnen och Västra ringvägen. Syftet är att förbättra tillgängligheten till hamnen och samtidigt minska trafiken i det tätt bebyggda området kring Busholmen och Gräsviken.

Tunnelprojektet har varit under planering i flera år. Ett avgörande steg togs nyligen när stadsbyggnadsnämnden röstade ja till ett förslag om att ändra detaljplanen. Den slutliga byggstarten avgörs av nästa stadsfullmäktige. Enligt planerna ska bygget inledas 2027 och stå färdigt 2032.

– Det är glädjande att den länge planerade hamntunneln nu kan gå vidare. Tillgängligheten till Västra hamnen måste förbättras innan mer trafik kan styras dit. Tunneln byggs för detta ändamål, säger Ville Haapasaari, vd för Helsingfors Hamn Ab i ett pressmeddelande.

Projektets totala kostnad uppskattas till cirka 300 miljoner euro och finansieras med avgifter som tas ut från hamnens kunder. Därtill tillkommer ytterligare 300 miljoner euro för att bygga en ny terminalbyggnad i Västra hamnen.

Flera tunnelalternativ – dyrast gick bort

Tunnelns sträckning har varit föremål för politisk debatt. Stadsbyggnadsnämnden röstade med knapp marginal – sju röster mot sex – för det så kallade A-alternativet. De gröna stödde istället det dyrare D-alternativet och ville återremittera ärendet, vilket sannolikt hade fördröjt projektet.

Förutom De gröna röstade även Vänsterförbundet för återremiss. Samlingspartiet, Sannfinländarna och Svenska folkpartiet ställde sig bakom A-linjen. Socialdemokraternas röster var splittrade.

Skillnaden mellan alternativen handlar om både miljö och ekonomi. D-alternativet hade inneburit att flera underjordiska oljecisterner som tillhör energibolaget Helen måste rivas, vilket skulle öka kostnaden med cirka 100 miljoner euro.

– Haapasaari har kallat D-alternativet "för dyrt, långsamt och ytterst osäkert".

Miljöhänsyn har också spelat in i diskussionen. Enligt den valda A-sträckningen kommer tunnelmynningen att placeras mellan Ilmarinens byggnad och Lappvikens parkområde. Det innebär att en smal remsa av parken måste tas i anspråk för bygget. I D-alternativet hade mynningen legat längre västerut längs Länsivägen, vilket hade skonat parken. I Lappvikens park har man identifierat två hotade arter, och planeringen har utformats så att deras livsmiljöer kan bevaras.

Ökad trafik från Tallinn väntas

Bakgrunden till tunnelbygget är att all passagerartrafik från Tallinn ska koncentreras till Västra hamnen. I framtiden kommer omkring 4 000 personbilar, 1 000 lastbilar och upp till 30 000 passagerare att dagligen passera genom hamnområdet. När Tallinntrafiken flyttas dit, kommer endast trafiken till och från Stockholm att fortsätta vid Kajanaudden.

Tunnelprojektet syftar till att leda både godstrafiken och en betydande del av personbilstrafiken under jord, bort från gatorna i Busholmen och Gräsviken. Även de bilar som kör till och från färjorna ska kunna använda tunneln.

Helsingfors Hamn menar att tunneln kommer att bidra till minskad trängsel, bättre trafiksäkerhet och förbättrad luftkvalitet i området. Det nya terminalbygget i Västra hamnen ska byggas ovanpå tunnelns mynning.

Diskussion om att koppla ihop tunneln med stadens logistiksystem

I slutet av förra året väckte Helsingforsregionens handelskammare ytterligare debatt genom att föreslå att den planerade hamntunneln skulle kopplas ihop med den befintliga servicetunneln i stadskärnan. Kostnaden för en sådan sammanslagning har uppskattats till cirka 140 miljoner euro. Helsingfors Hamn har ännu inte tagit ställning till förslaget.

Det aktuella tunnelprojektet är det enda som bedöms kunna genomföras inom ramen för den tidplan som stadsfullmäktige antog redan 2021. Beslut i fullmäktige om ändringen i detaljplanen väntas under slutet av året.

Källa: Helsingin Uutiset, Sanna Jompero-Lahokoski,