Arbetet med att ta fram framtidens järnvägsstruktur i Stockholm har gått in i ett mer konkret skede. En första delrapport är färdig och beskriver kunskapsläget för den omfattande ombyggnaden av Stockholm Central och Tomteboda bangård. Projektet fortsätter nu med systemhandlingar som ska forma de avgörande besluten inför den slutliga rapporten vid årsskiftet 2025–2026.
Utredningen genomförs på uppdrag av regeringen och ska besvara hur en ombyggnation av Stockholm Central och Tomteboda bangård bör se ut och hur den kan genomföras. En första delrapport beskriver kunskapsläget och arbetet har gått vidare med systemhandlingar.
Omfattning och syfte
Arbetet avser ombyggnad av spår och plattformar vid Stockholm Central samt bangården norr om stationen. Ett nytt ställverk ingår i utredningen. Även Tomteboda bangård föreslås byggas om. Syftet är att anpassa stationen för ökat resande och förbättra funktionen som nav i tågtrafiken, i samverkan med en möjlig överdäckning av stationsområdet.
Bakgrund och behov
Stockholm Central är inte anpassad för fler och längre tåg. Plattformarna är smala och trappor och förbindelser begränsar möjligheten att ta emot fler resenärer. Stationen är inte fullt anpassad för resenärer med funktionsnedsättningar. Infrastruktur för vändning, uppställning och service brister och anläggningen har ett äldre ställverk som behöver utredas vidare.
Kostnader och tidsplan
Kostnaden beräknas till cirka 17 miljarder kronor för ombyggnad av bangårdar, spår och plattformar. Delrapporten lämnades sommaren 2024 och slutrapporten ska lämnas i januari 2026. Större åtgärder vid Stockholm Central väntas ligga omkring tio år fram i tiden. Ombyggnationerna bedöms kunna vara färdiga 2045.
Kopplingen till Centralstaden
Stationsägaren Jernhusen arbetar med förslag om överdäckning av spårområdet och ny bebyggelse. Åtgärderna i utredningen behöver samordnas med detta. Trafikverket är remissinstans i detaljplaneprocessen och har lämnat sitt yttrande.
Rollen för Tomteboda bangård
Tomteboda bedöms som lämpligt för åtgärder som i dag genomförs vid Stockholm Central, såsom vändning och service av tåg. Syftet är att renodla stationsfunktionen till av- och påstigning och öka kapaciteten.
Resenärspåverkan under byggtiden
Arbetet planeras i etapper för att resenärerna ska kunna fortsätta resa med tåg under hela byggtiden. Trots avstängningar av delar av bangården bedöms antalet tåg kunna motsvara dagens nivåer genom planerade trafikförflyttningar och samverkan mellan berörda aktörer.
Källa: Trafikverket