Umeå vill se fler satsningar utöver Norrbotniabanan

Norrbotniabanan i Umeå Foto: Trafikverket
Norrbotniabanan i Umeå Foto: Trafikverket

Umeå kommun ställer sig bakom den nationella planen för transportinfrastrukturen 2026–2037. Men kommunen efterlyser också fler satsningar på öst–västliga stråk och Holmsundsbanan.

– Satsningen på Norrbotniabanan är avgörande för Umeås och hela regionens utveckling. Men vi behöver också investeringar i öst-västliga stråk för att stärka tillgängligheten och konkurrenskraften, säger Hans Lindberg, kommunstyrelsens ordförande.

Kommunstyrelsen i Umeå kommun har beslutat att anta ett yttrande över förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037. Den ekonomiska ramen för planen är 1171 miljarder kronor, vilket är en ökning jämfört med tidigare plan. En stor del av medlen ska gå till underhåll, särskilt för vägar och järnvägar, och alternativa finansieringslösningar ska prövas.

Det mest positiva utfallet i planförslaget är satsningen på Norrbotniabanan och dubbelspår mellan Umeå C och Umeå Ö. Samtidigt saknas investeringar i det öst-västliga stråket, inklusive Holmsundsbanan, och flera projekt längs Ostkustbanan har utgått eller omprövats.

– Det är positivt att underhållsskulden för vägar nu ska återtas. Det är också angeläget att fullfölja mötessepareringen på både E4 och E12 och detta måste in i planen, säger Anders Ågren.

Ett gemensamt yttrande har tagits fram i samverkan mellan Umeåregionens kommuner, Umeå kommun och INAB och fokuserar på frågor av gemensam betydelse för hela regionen. Det gemensamma yttrandet ska godkännas på Umeåregionens möte den 4 december och lämnas till regeringen senast den 30 december.

Källa: Umeå kommun