Regional plan tas fram för framtida utveckling längs stambanan

Alingsås station. Simmon Otieno Okongo/VGR
Alingsås station. Simmon Otieno Okongo/VGR

Västra Götalandsregionen avsätter upp till 2,5 miljoner kronor för att ta fram en stråkutvecklingsstrategi för sträckan Göteborg–Alingsås längs Västra stambanan. Strategin ska belysa utvecklingspotential, stationsnära tillväxt och nyttor kopplade till framtida kapacitetshöjningar.

Den här strategin handlar inte främst om infrastrukturen, utan om hur orter och näringsliv kan utvecklas längs Västra stambanan. Med en målbild om fler spår tydliggörs nyttorna för hållbart resande, starkare stationssamhällen och ökad regional tillväxt.

Västra stambanan är en av Sveriges mest centrala järnvägsförbindelser – en nationell angelägenhet som inte bara utgör pulsådern mellan Sveriges två största städer, utan också är en viktig länk mellan norr och väst. Banan har en strategisk roll för både gods- och persontrafik, i internationellt, nationellt, regionalt och lokalt perspektiv.

En kapacitetsförstärkning av stråket på sträckan Göteborg–Alingsås är den högst prioriterade åtgärden i en rad nödvändiga kapacitetshöjande satsningar på Västra stambanan som helhet. Stråkutvecklingsstrategin ska visa på utvecklingspotentialen och de nyttor för järnvägstrafiken som Västra stambanan kan bidra till både regionalt och nationellt, säger Louise Jeppsson, ordförande infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden, Västra Götalandsregionen.

Planeringsstöd för hållbar tillväxt längs järnvägen
Strategin ska belysa utvecklingspotentialen och nyttan med Västra stambanan, med fokus på kollektivtrafiknära bostadsbyggande och tillväxt i stationsorterna. Västra Götalandsregionen anser att arbetet är ett viktigt steg för att möta framtidens krav på både pendling och godstransporter.

Genom ett samlat grepp om utvecklingen längs banan skapar vi långsiktigt bättre förutsättningar för hållbar tillväxt och smarta resor i hela regionen, säger Per Tenggren, vice ordförande IKN.

Brett samarbete 
Arbetet kommer att genomföras tillsammans med Göteborgsregionens kommunalförbund (GR), berörda kommuner, näringsliv, Västtrafik och andra intressenter. Ambitionen är att strategin ska fungera som ett konkret underlag för framtida utredningar och investeringar.

Strategin är ett viktigt steg för att stärka järnvägen och möta framtidens transportbehov. Den ligger helt i linje med Västra Stambanegruppens arbete för fler spår och bättre tågtrafik, säger Angela Fast Torstensson, andre vice ordförande IKN.

Stråkutvecklingsstrategin är en del av den avsiktsförklaring om Västra stambanan som undertecknades den 19 september 2025 av Västra Götalandsregionen, kommuner och andra parter. Avsiktsförklaringen uttrycker en gemensam vilja att stärka Västra stambanan som en bärande del av Sveriges framtida transportsystem.

Källa: Västra Götalandsregionen