Taket kom först – så byggs Västlänkens station Haga

Under takplattan i Allén. Foto: Trafikverket
Under takplattan i Allén. Foto: Trafikverket

Under Allén vid Hagakyrkan pågår ett ovanligt tunnelbygge. Här arbetar Västlänken-projektet bokstavligen uppifrån och ned – med taket först och schakten underifrån. Metoden, kallad top-down, gör det möjligt att fortsätta spårvägstrafiken samtidigt som arbetet med station Haga fortskrider under mark. Hösten 2025 väntas bygglaget nå 27 meters djup under Allén.

Sommaren 2020 göts den första delen av takplattan till station Haga, som nu ligger 2,3 meter under Allén. För att få konstruktionen på plats gick det åt nästan 3 300 kubikmeter betong. Fem år senare gör bygglaget ett återbesök under samma platta – den som nu bär spårvägen förbi Hagakyrkan.

Tvärtom mot vanligt byggsätt

Station Haga byggs till största delen med den så kallade cut and cover-tekniken, där arbetet sker i öppna schakt uppifrån och ner. Men under Hagakyrkan har projektet valt en annan metod – top-down, där taket byggs först och schakten sker underifrån.

"Just för den här delen av stationen bygger vi enligt top-down. Tillvägagångssättet gjorde att projektet kunde färdigställa både en del av tunneltaket och bygga om spårvägen och ett nytt hållplatsläge under stoppet på 17 veckor sommaren och hösten 2020", berättar Mats Ek, produktionsledare Rosenlund Haga.

Efter att taket gjutits och marken återställts lyftes mindre grävmaskiner på upp till 12 ton ner i schaktet våren 2024. Maskinerna började då gräva ut massorna under plattan, som i dag avlägsnas med hjälp av en kran med längre räckvidd.

Stålpålar, slitsmurar och bergarbete

Redan 2020 borrades 30 stålpålar, så kallade kingposts, och 30 slitsmurar för att stabilisera konstruktionen. Ytterligare sex betongpålar ska gjutas under den pågående schakten.

"Under den fortsatta schakten kommer vi att gjuta ytterligare sex kingposts i betong. Pålarna gjuts på plats genom att vi först borrar ned ett så kallat foderrör ned i marken, gräver ut lera och grus för att sedan fylla röret med betong", berättar Mats. 

När arbetet fortsätter nedåt möter bygglaget bergpartier som tas ut med metoder som vajersågning, sprängning eller spräckning.

27 meter under marken

När schakten nått 15 meters djup ska en betongplatta gjutas som golv till mellanplanet i stationens norra del. Arbetet fortsätter därefter till 27 meters djup, där bottenplattan ska gjutas innan väggarna reses.

"När vi har tagit oss 15 meter ned under befintlig marknivå ska vi gjuta ytterligare en betongplatta, det som ska bli golvet till mellanplanet här i den norra delen av station Haga. Totalt ska vi cirka 27 meter ner i marken för att gjuta själva bottenplattan. Därefter gjuter vi väggarna", avslutar Mats. 

Källa: Trafikverket